Ev ortam desteğı̇, okul ı̇klı̇mı̇ ve okul güvenlı̇ğı̇ değı̇şkenlerı̇nı̇n okuma başarısına etkı̇sı̇


Creative Commons License

Coşkun B., Akol Göktaş S.

4th International "Artemis" Congress on Humanities and Social Sciences, İzmir, Türkiye, 3 - 06 Haziran 2023, ss.144-153

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.144-153
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu çalışmada bazı öğrenci özellikleri, ev ortam desteği, okul iklimi ve okul güvenliği faktörlerine ilişkin değişkenlerin dördüncü sınıf Alman öğrencilerin PIRLS 2016 okuma başarılarına etkisi araştırılmıştır. Almanya PIRLS 2016 evreni 17.901 okuldaki 719.596 dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Örneklemi ise 208 okuldaki 3.959 öğrencidir. Veri setindeki kayıp veriler listesel eleme tekniği ile veri setinden çıkarılmıştır. Listesel eleme sonrası okul örneklem büyüklüğü 199’öğrenci örneklem büyüklüğü 2481’e düşmüştür. PIRLS 2016 rassal örnekleme tasarımına göre öğrenciler sınıflarda, sınıflar da okullarda kümelenmiştir. Almanya örneklemine her okuldan bir sınıf dâhil edildiği için sınıflar okulları temsil etmektedir. Bu nedenle çalışmada birinci düzey öğrenci, ikinci düzey okul olmak üzere çok düzeyli modelleme yöntemi kullanılmıştır. Öğrenci düzeyi değişkenleri (cinsiyet, doğum yeri, evdeki eğitim kaynakları, evde Almanca konuşma sıklığı, İlkokula başlarken okuma faaliyetlerini yerine getirme becerisi, ebeveynin okumayı sevmesi, okul öncesi eğitime katılım, okula aidiyet, derse katılım, zorbalık) grup ortalaması etrafında merkezileştirilmiştir. Okul düzeyi değişkeni, okulun sosyoekonomik statüsü ise genel ortalama etrafında merkezileştirilmiştir. Bulgulara göre Alman öğrencilerin okuma başarısına etkisi en yüksek değişken okulun sosyoekonomik statüsüdür. Bu öğrencilerin okuma başarısına etkisi en yüksek öğrenci düzeyi değişkeni ise öğrencinin doğum yeridir. Bulgulara göre doğum yeri Almanya olan, evde sıklıkla Almanca konuşan, evinde çok sayıda eğitsel kaynağı bulunan öğrenciler okumada daha başarılıdır. Bununla birlikte, okul öncesi eğitime katılım süresi arttıkça öğrenci başarısı da artmaktadır. Öğrencinin ilkokula başlarken bazı okuma becerilerine sahip olması, ebeveynin okumayı sevmesi öğrencilerin okuma başarısını olumlu yönde etkilemektedir. Okula aidiyeti yüksek öğrenciler, düşük düzeyde de olsa daha başarılıdır. Ayrıca haftada en az bir defa zorbalığa maruz kalan öğrenciler okumada daha düşük başarı göstermektedir. Öğrencinin cinsiyetinin ve derse katılımının okuma başarısına anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür.

In this study, the effects of variables related to some student characteristics, home environment support, school climate and school safety factors on PIRLS 2016 reading success of fourth grade German students were investigated. The population of Germany PIRLS 2016 consists of 719,596 fourth grade students in 17,901 schools. Its sample is 3,959 students in 208 schools. The missing data in the data set were removed from the data set with the list elimination technique. After list elimination, the school sample size decreased to 199 and the student sample size to 2481. According to the PIRLS 2016 random sampling design, students are clustered in classes and classes are clustered in schools. Classes represent schools, as one class from each school is included in the Germany sample. For this reason, multilevel modeling method was used in the study as first level student and second level school. Student level variables (gender, place of birth, educational resources at home, frequency of speaking German at home, ability to perform reading activities at the beginning of primary school, parent’s love of reading, participation in preschool education, school belonging, class participation, bullying) were centered around the group mean. The school level variable and the socioeconomic status of the school are centralized around the overall average. According to the findings, the socioeconomic status of the school is the variable with the highest effect on the reading success of German students. The student level variable that has the highest effect on the reading success of these students is the place of birth of the student. According to the findings, students whose birthplace is Germany, who speak German frequently at home, and who have many educational resources at home are more successful in reading. However, as the duration of participation in preschool education increases, student’s success also increases. The fact that the student has some reading skills at the beginning of primary school and the parent’s love of reading affect the reading success of the students positively. Students with high school affiliation are more successful, even at a low level. In addition, students who are bullied at least once a week show lower success in reading. It was observed that the gender of the student and participation in the course did not have a significant effect on reading achievement.