Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, Elazığ, Türkiye, 24 - 26 Ocak 2022, ss.117
Bu araştırmanın amacı Türkiye’de 2020-2021 yıllarında uzaktan eğitim gören
üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranış düzeylerini ve bu davranışların çeşitli
değişkenler (cinsiyet, yaş, genel not ortalama) ile ilişkilerini ortaya koymaktır. Bu amaç
doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi tercih edilmiştir.
Türkiye’de öğrenim gören 350 lisans ve lisansüstü öğrenciden Siber Aylaklık
Davranışları ölçeği ile veri toplanmıştır. Ölçek 5 alt boyuttan (paylaşım yapma,
alışveriş, durum güncelleme, içerik erişimi, oyun/bahis) ve 30 maddeden oluşmaktır.
Betimsel istatistikler ve Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Betimsel
istatistik sonuçlarına göre Siber aylaklık davranışları toplam puan ortalaması 87.2
olarak bulunmuş katılımcıların nadiren eğitim ortamında siber aylaklık yaptıkları ortaya
çıkmıştır. Korelasyon analiz sonuçlarına göre ise yaş değişkeni paylaşım yapma,
durum güncelleme, içerik erişimi ve genel SAD toplam puanlar ile negatif yönde anlamlı
ilişki göstermektedir. Genel not ortalaması ile SDA boyutlarının ilişkileri incelendiğinde
ise yalnızca oyun/bahis değişkeni ile negatif yönde ilişki bulunmuştur. Bulgulara göre
uzaktan eğitim sürecinde üniversite öğrencileri orta düzeyde siber aylaklık davranışları
sergilemişlerdir. Ek olarak, öğrencilerin yaşları arttıkça akademik sorumluluklarının
yerine daha az sanal medya platformlarında paylaşımda bulunma, durum güncelleme
ve içerik erişiminde bulunma davranışları göstermektedir. Son olarak, genel not
ortalaması yüksek olan katılımcıların daha az internet üzerinden oyun oynama ve
bahis sitelerinde gezindikleri belirlenmiştir.Bu araştırmanın amacı Türkiye’de 2020-2021 yıllarında uzaktan eğitim gören
üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranış düzeylerini ve bu davranışların çeşitli
değişkenler (cinsiyet, yaş, genel not ortalama) ile ilişkilerini ortaya koymaktır. Bu amaç
doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi tercih edilmiştir.
Türkiye’de öğrenim gören 350 lisans ve lisansüstü öğrenciden Siber Aylaklık
Davranışları ölçeği ile veri toplanmıştır. Ölçek 5 alt boyuttan (paylaşım yapma,
alışveriş, durum güncelleme, içerik erişimi, oyun/bahis) ve 30 maddeden oluşmaktır.
Betimsel istatistikler ve Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Betimsel
istatistik sonuçlarına göre Siber aylaklık davranışları toplam puan ortalaması 87.2
olarak bulunmuş katılımcıların nadiren eğitim ortamında siber aylaklık yaptıkları ortaya
çıkmıştır. Korelasyon analiz sonuçlarına göre ise yaş değişkeni paylaşım yapma,
durum güncelleme, içerik erişimi ve genel SAD toplam puanlar ile negatif yönde anlamlı
ilişki göstermektedir. Genel not ortalaması ile SDA boyutlarının ilişkileri incelendiğinde
ise yalnızca oyun/bahis değişkeni ile negatif yönde ilişki bulunmuştur. Bulgulara göre
uzaktan eğitim sürecinde üniversite öğrencileri orta düzeyde siber aylaklık davranışları
sergilemişlerdir. Ek olarak, öğrencilerin yaşları arttıkça akademik sorumluluklarının
yerine daha az sanal medya platformlarında paylaşımda bulunma, durum güncelleme
ve içerik erişiminde bulunma davranışları göstermektedir. Son olarak, genel not
ortalaması yüksek olan katılımcıların daha az internet üzerinden oyun oynama ve
bahis sitelerinde gezindikleri belirlenmiştir.