Sosyal Bilgilerde Google Earth Engine -Timelapse Kullanımı: 6 Şubat Depremi Sonrası Türkiye'nin Değişen Yüzü


Yılmaz O.

12. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Edirne, Turkey, 20 - 24 May 2024, pp.247-248, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Edirne
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.247-248
  • Eskisehir Osmangazi University Affiliated: No

Abstract

Google Earth, dünyanın farklı yerlerine ait uzaydan çekilmiş binlerce fotoğrafın bir araya getirilmesine imkân sağlayan bir Google programıdır. Google Earth uygulaması ile bireyler yerküre üzerinde farklı noktalarda gezinebilir, haritalara yer işaretleri ve ek açıklamalar ekleyebilir. Bu özelliklere ek olarak, Google Earth’e 2021 yılında Timelapse özelliği eklenmiştir. Timelapse, 1984'ten günümüze kadar Dünya'nın belirli bölgelerinde meydana gelen değişiklikleri gösteren, uydu görüntülerinden oluşturulmuş zaman atlamalı (time-lapse) videolar sunmaktadır. Bu uygulama ile bireylerin yerkürede yer alan farklı mekanların zaman içinde uğradığı değişimleri anlayabilmesi için haritanın geçmiş sürümlerini bir zaman çizelgesi şeklinde görmelerine imkân sağlanmıştır. Ayrıca, TimeLapse uydu görüntüleri başta olmak üzere Earth platformundaki durağan görselleri kullanarak dinamik ve 4 boyutlu bir deneyim yaşanmasına da fırsat vermektedir. Timelapse, bu değişim ve gelişimin birey tarafından fark edilmesini kolaylaştırmaktadır. Sosyal Bilgiler, bireyin hayatın içinde karşılaştığı konuları ve sorunları bir bütün olarak ele alan ve geçmiş bugün ve gelecek bağlamında inceleyen bir ilköğretim dersidir. Bu bakımdan Sosyal Bilgiler dersi için geçmişin bilinmesi, bugünün değerlendirilmesi ve geleceğe yönelik çözümlerin üretilmesi önemli bir konudur. Nitekim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarına bakıldığında Sosyal Bilgiler dersinin özel amaçlarında “Farklı dönem ve mekânlara ait tarihsel kanıtları sorgulayarak insanlar, nesneler, olaylar ve olgular arasındaki benzerlik ve farklılıkları belirlemeleri, değişim ve sürekliliği algılamalarının” amaçlandığı görülmektedir. Ayrıca, programda verilen “Zaman ve Kronolojiyi Algılama” ve “Değişim ve Sürekliliği Algılama” becerileri de Sosyal Bilgiler dersi için değişim ve süreklilik konusunun önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Sosyal Bilgiler dersinde Timelapse kullanımı ile tarihsel ve coğrafi değişim gözler önüne serilebilmekte ve göçler, doğal afetler, kentleşme, vb. gibi Sosyal Bilgiler dersinin önemli konuları bu zaman çizelgesi üzerinde tartışılabilmektedir. Bu bağlamda, bu araştırma, Türkiye’nin önemli konularından biri olan doğal afet konusunun, Sosyal Bilgiler dersinde Timelapse kullanımı ile 2023 yılında yaşanan ve pek çok kişinin hayatını kaybetmesine sebep olan 6 Şubat depremi örneği üzerinden uygulanmasını ve öğrencilerde deprem konusunda farkındalık yaratılmaya çalışılmasını amaçlamaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, Sosyal Bilgiler dersinde kazandırılması gereken pek çok becerinin bu sınıf seviyesinde kazandırılmış olduğu öngörüldüğünden 7. Sınıf öğrencileri katılımcı olarak seçilmiştir. Araştırma kapsamında, öğrencilere, Timelapse kullanılarak deprem öncesinde yaşanan mekanlar ve deprem sonrası yaşanan değişim, bu değişime sebep olan faktörler, Türkiye’nin deprem haritası, deprem konusunda bilinmesi gerekenler ve yanlış bilinenlere ilişkin bilgiler verilmiştir. Öğrencilere uygulama sonrasında veri toplamak üzere araştırmacı tarafından geliştirilmiş ve uzman görüşü alınmış bir yapılandırılmış form uygulanmıştır. Ayrıca, uygulama sırasında sınıfta yer alan Sosyal Bilgiler öğretmeni ile de yarı-yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Toplanan veriler sonrasında verilerin kategorize edilmesi, kodlanması ve temaların belirlenmesi süreçleri izlenmiş ve veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir.