Energy Efficient Path Analysis From the Perspective of Electric Vehicle Routing


Creative Commons License

Polat A. A., Bozkurt Keser S., Sarıçiçek İ., Yazıcı A.

25. Otomatik Kontrol Ulusal Konferansı, Konya, Turkey, 12 - 14 September 2024, pp.88-93, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Konya
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.88-93
  • Eskisehir Osmangazi University Affiliated: Yes

Abstract

Recently, energy efficiency and sustainable energy management have gained significant importance in the logistics sector. Consequently, the use of electric vehicles has been increasing day by day due to their operation with clean and renewable energy sources and their low carbon emissions. With the widespread adoption of electric vehicles, research on determining the appropriate energy consumption model has also increased. In this study, an energy consumption model for electric vehicles is used. This study analyzes the effect of velocity on energy consumption within the model. The analyses are conducted by transferring a real-life environment into the Simulation of Urban Mobility (SUMO) environment. This study offers a valuable contribution to the creation of energy consumption data on the graph, which is necessary for electric vehicle routing studies aimed at minimizing energy consumption. Additionally, it emphasizes the importance of accurate energy consumption predictions and efficient electric vehicle operations from the perspective of electric vehicle routing.

Son zamanlarda enerji verimliliği ve sürdürülebilir enerji yönetimi, lojistik sektöründe büyük önem kazanmıştır. Bu doğrultuda, temiz ve yenilenebilir enerji kaynakları ile çalışması ve düşük karbon emisyonuna sahip olması gibi sebeplerle elektrikli araçların kullanımı günden güne artmaktadır. Elektrikli araçların yaygınlaşması ile doğru enerji tüketim modelini belirlemek üzerine çalışmalar da artmıştır. Bu çalışmada, elektrikli araçlar için bir enerji tüketim modeli kullanılmıştır. Kullanılan enerji tüketim modeli üzerinde hızın enerji tüketimine etkisi analiz edilmiştir. Analizler, gerçek bir ortamın Simulation of Urban Mobility (SUMO) ortamına aktarılması ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, enerji tüketimini en aza indirmek amacıyla yapılan elektrikli araç rotalama çalışmalarında ihtiyaç duyulan enerji tüketim verisinin graf üzerinde oluşturulması açısından değerli bir katkı sunmaktadır. Ayrıca, elektrikli araç rotalaması perspektifinden daha doğru enerji tüketimi tahminleri yapılması ve verimli elektrikli araç operasyonları gerçekleştirilmesi için gerekli verinin önemini vurgulamaktadır.