Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, cilt.5, sa.2, ss.388-419, 2021 (Hakemli Dergi)
Mesleki eğitim, sektörel ve ulusal ekonominin işleyişi açısından stratejik bir öneme
sahiptir. Yeme içme sektörüne nitelikli eleman hazırlama misyonuyla faaliyet gösteren
gastronomi eğitimi; sektörün kalkınmasında ve geleceğinde sorumluluk sahibidir. Eğitim
mutfakları, gastronomi eğitiminde kalite yaklaşımının beş boyutundan (müfredat, sosyal
ağlar, öğrenci, eğitmen) biri olan, fiziki imkânlar boyutu içerisinde yer almaktadır.
Mevcut gastronomi meslek eğitimi sistemi içerisinde, eğitim mutfaklarının sahip olması
gereken yeterlilikler hakkında detaylı bir yönerge bulunmamaktadır. Bu çalışma,
gastronomi eğitim mutfaklarının donanımı hakkındadır. Donanım, gerekçeli bir düşünme
yaklaşımıyla ele alınmıştır. Bu çalışma, mutfak kurulumu aşamasında ortaya çıkabilecek
gereksiz/uygunsuz ekipman maliyetlerinin önlemeyi, öğrencilerin deneyimlerini daha
nitelikli hale getirmeyi ve kamu kaynaklarının verimli kullanılmasına katkı sunmayı
hedeflemektedir. Çalışmada öncelikle, gıdayı bekletme, hazırlama, pişirme ve sunma
hakkındaki uluslararası yöntem ve teknikleri içeren kaynaklar taranmıştır. İçerik
analizleriyle eğitim mutfaklarındaki iş; kodlar, kategoriler ve temalar kullanılarak
detaylandırılmıştır. Kodlanan iş (eylem/yöntem/teknik) gerekli olabilecek ekipmanla
ilişkilendirerek gerekçelendirilmiş ve donanım listelenmiştir.
Vocational education has a strategic importance in terms of the functioning of the
sectoral and national economy. Operating with the mission of preparing qualified
personnel for the food and beverage sector, gastronomy education has responsibility for
the development and future of the sector. Education kitchens are one of the expressions
under the physical opportunities, which is one of the five dimensions (curriculum, social
networks, student and faculty) of gastronomy education quality.
In the current gastronomy vocational training system, there is no detailed instructions
about the qualifications that the training kitchens should fulfill. This study is about the
equipment of gastronomy training kitchens. Hardware is handled with a
reasoning/justifying thinking approach. This study aims to prevent
unnecessary/inappropriate equipment costs that may arise during the kitchen planning
stage, to make students' experiences more qualified and to contribute to the efficient use
of public resources. In this study, first of all, resources including international methods
and techniques about keeping, preparing, cooking and serving food were scanned. With
content analysis, using codes, categories and themes, the job in education kitchens is
detailed. Finally the equipment is justified by associating the coded job
(action/method/technique) with the equipment that may be required and listed.