Hemşirelik Öğrencilerinin Kan Basıncı Ölçümü Hakkındaki Bilgileri Uygulamalarını Etkiler mi?


Creative Commons License

Duruk N., Kalaycı F.

Hemşirelik Bilimi Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.18-25, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Hemşirelik Bilimi Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.18-25
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Araştırma hemşirelik son sınıfında okuyan öğrencilerin kan basıncı ölçümü basamaklarını dikkate alarak ölçüm yapıp yapmadığını, basamakları doğru bilip bilmediğini ve doğru bildiği basamağı uygulamada yerine getirip getirmediğini değerlendirmek amacıyla yapıldı.

Yöntem: Araştırma hemşirelik son sınıfında okuyan 39 öğrenci ile gözlemsel türde yapıldı. Veriler 18 Mart-22 Mart 2019 tarihlerinde toplandı. Veriler sayı, yüzde Ki-kare ve Kappa testi kullanılarak analiz edildi.

Bulgular: “Manşetin alt ucu brakial arterden 2-3 cm yukarıda olacak şekilde kola sarılır” basamağını 37 öğrencinin bildiği, 14 öğrencinin uyguladığı “kol kalp düzeyinde tutulur” basamağını 34 öğrencinin bildiği, 20 öğrencinin uyguladığı bulundu. “Manşetin alt ucu brakial arterden 2-3 cm yukarıda olacak şekilde kola sarılır” basamağını bilen 37 öğrenciden 15’i; “kol kalp düzeyinde tutulur” basamağını bilen 34 öğrenciden 18’i, uygulamada yerine getirdi. Sonuçlar istatistiksel olarak anlamlı bulunmadı (p >0.05).

Sonuç: Çalışmadan elde edilen sonuçlar öğrencilerin çoğunluğunun ölçüm basamaklarını bilmesine rağmen bildiği basamağı uygulamada yerine getirmediğini ve kan basıncı ölçümü basamaklarına uygun ölçüm yapmadığını gösterdi.