7. BİLSEL INTERNATIONAL EFES SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION CONGRESS BOOK 14-15 JUNE 2025, İZMİR/TÜRKİYE, İzmir, Türkiye, 14 - 15 Haziran 2025, ss.29-34, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışmanın amacı, kamu örgütlerinin dış kaynak kullanımı sürecinde vekalet maliyetlerinin işlem maliyetlerini nasıl etkilediğini vekalet teorisi ve işlem maliyetleri teorisi bakış açısıyla ortaya koymaktır. Araştırma örnek olay deseniyle tasarlanmıştır. Sayıştay Temyiz Kurulu tarafından kesin karara bağlanan, bir kamu idaresinin dış kaynaklardan temin etmek üzere 36 adet tanıtım videosu için sözleşme imzalaması, bu videolardan 14 adetinin bedeli ödendiği halde hiç teslim edilmemesi ve bu durumun Sayıştay denetiminde tespit edilerek kamu zararına hükmedilmesi olayı örnek olay olarak seçilmiştir. Örnek olay betimsel olarak analiz edilmiştir. Bulgular kamu sektöründe dış kaynak kullanımı sürecinde vekillerin ahlaki tehlike sorunu oluşturmaları durumunda işlem maliyetlerinin arttığını göstermektedir. Araştırmada ulaşılan sonuç, kamuda dış kaynak kullanımında sadece soyut ve yumuşak hizmetlerde değil, izlenmesi ve ölçülmesi daha kolay olarak değerlendirilen somut ve sert hizmetlerde dahi işlem maliyetlerinin vekalet maliyetlerine bağlı olarak artabileceği şeklindedir. Çalışma elde ettiği bulgu ve sonuçlardan hareketle, kamuda dış kaynak kullanımı sürecinin işlem maliyetleri kuramı ve vekalet kuramının birlikte kullanımı yoluyla daha iyi anlaşılabileceğini iddia etmektedir.
The purpose of this study is to reveal how agency costs affect transaction costs in the outsourcing process of public organizations from the perspective of agency theory and transaction cost theory. The study was designed with a case study design. The case study was selected as a case study where a public administration signed a contract for 36 promotional videos to be procured from external sources, 14 of these videos were paid for but were never delivered, and this situation was determined during the audit of the Court of Accounts and a public loss was ruled. The case study was analyzed descriptively. The findings show that transaction costs increase when agents create a moral hazard problem in the outsourcing process in the public sector. The conclusion reached in the study is that transaction costs may increase due to agency costs not only in abstract and soft services in outsourcing in the public sector, but also in concrete and hard services that are considered easier to monitor and measure. Based on the findings and results obtained, the study claims that the outsourcing process in the public sector can be better understood through the combined use of transaction cost theory and agency theory.