Otel Seçimli Gezgin Satıcı Problemi ve Samsun İlinde bir Uygulama


Algül B., Arapoğlu R. A.

12th International Congress on Engineering and Technology (ICET 2024), İstanbul, Türkiye, 9 - 10 Kasım 2024, ss.11

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.11
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz: Türkiye'de turizm, ülke ekonomisi için çok önemli bir sektördür. Türkiye İstatistik Kurumu’na (TÜİK), göre Türkiye'nin turizm geliri 2023 yılında 2022 yılına göre %16,9 artarak 54,3 milyar dolar seviyesine yükselmiştir.

Samsun ili, Karadeniz Bölgesi’nin kıyı kesimlerinde yer alan önemli bir ticaret ve turizm merkezidir. Çok sayıda tarihi yapıya ve turistik alana da ev sahipliği yapan Samsun, her sene binlerce turisti ağırlayan bir kent haline gelmiştir. Bu potansiyel talebin doğru planlanabilmesi ve gezginlere kendi tercihleri doğrultusunda bir gezi turu oluşturmak bu potansiyeli büyütmekte kolaylık sağlayacaktır. Aynı zamanda gezginlerin memnuniyetini de yükseltecektir.

 

Otel Seçimli Gezgin Satıcı Problemi (OSGSP) Gezgin satıcı probleminin bir çeşidi olup literatürde ilk kez Vansteenwegen tarafından çalışılmıştır. OSGSP toplam gün sayısını ve seyahat süresini minimize eden rotanın belirlenmesini amaçlar. Modelde her gezinin 1. otelden başladığı ve gezinin aynı otelde sonlandırılması, her müşterinin bir kez ziyaret edilmesi gibi kısıtlamalar mevcuttur.

 

Bu çalışmada Vansteenwegen tarafından önerilen VSS Modeli ve CSVG modelinden yararlanılarak Samsun şehrinde belirlenen 15 turistik ziyaret noktası için bir çalışma yapılmıştır. Çalışma sonucunda VSS Modeli ve CSVG modelinden farklı olarak gezinin varsayımı olan 1.otelde başlama ve aynı otelde geziyi sonlandırma kısıtı kaldırılmış olup başlangıç oteline ve bitiş oteline model karar verecek şekilde tüm noktaları ziyaret eden 3 gün süreli en kısa gezgin rotası tasarlanmıştır.

 

Bu çalışma Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü birinci yazara ait "Yüksek Lisans Tezi"nden üretilmiştir.

 

Anahtar kelimeler: Otel Seçimli Gezgin Satıcı Problemi, Turistik Gezi Planlama, Samsun

Abstract: Tourism is a crucial sector for the Turkish economy. According to the Turkish Statistical Institute (TUIK), Turkey's tourism revenue increased by 16.9% in 2023, reaching 54.3 billion USD compared to 2022. Samsun, located on the coast of the Black Sea Region, is a significant center for commerce and tourism. Home to many historical structures and tourist attractions, Samsun has become a city that hosts thousands of tourists every year. Effectively planning this potential demand and allowing travelers to create a customized tour based on their preferences will help maximize this potential. It will also contribute to increasing the satisfaction of the tourists.

 

The Traveling Salesman Problem with Hotel Choice (TSP-HC) is a variant of the Traveling Salesman Problem, first studied by Vansteenwegen in the literature. The TSP-HC aims to determine the route that minimizes the total number of days and travel time. The model includes constraints such as starting the trip at the first hotel and concluding it at the same hotel, as well as visiting each customer exactly once.

 

In this study, a model was developed for 15 tourist attractions in Samsun city, utilizing Vansteenwegen's VSS Model and the CSVG model. Unlike the VSS and CSVG models, which assume that the trip begins at the first hotel and ends at the same hotel, this study removes this restriction. Instead, the model allows the starting and ending hotels to be determined by the model, leading to the design of the shortest travel route that visits all points over a 3-day period.

 

This study was derived from the "Master’s Thesis" of the first author at the Institute of Science of Eskişehir Osmangazi University.

Keywords: Traveling Salesman Problem with Hotel Selection, Tourist Trip Planning, Samsun