12th International Congress on Engineering and Technology (ICET 2024), İstanbul, Türkiye, 9 - 10 Kasım 2024, ss.11
Öz: Türkiye'de turizm, ülke ekonomisi için çok önemli bir sektördür. Türkiye İstatistik Kurumu’na (TÜİK), göre Türkiye'nin turizm geliri 2023 yılında 2022 yılına göre %16,9 artarak 54,3 milyar dolar seviyesine yükselmiştir.
Samsun ili, Karadeniz Bölgesi’nin kıyı kesimlerinde
yer alan önemli bir ticaret ve turizm merkezidir. Çok sayıda tarihi yapıya ve
turistik alana da ev sahipliği yapan Samsun, her sene binlerce turisti
ağırlayan bir kent haline gelmiştir. Bu potansiyel talebin doğru
planlanabilmesi ve gezginlere kendi tercihleri doğrultusunda bir gezi turu
oluşturmak bu potansiyeli büyütmekte kolaylık sağlayacaktır. Aynı zamanda
gezginlerin memnuniyetini de yükseltecektir.
Otel Seçimli Gezgin Satıcı Problemi (OSGSP) Gezgin
satıcı probleminin bir çeşidi olup literatürde ilk kez Vansteenwegen tarafından
çalışılmıştır. OSGSP toplam gün sayısını ve seyahat süresini minimize eden
rotanın belirlenmesini amaçlar. Modelde her gezinin 1. otelden başladığı ve
gezinin aynı otelde sonlandırılması, her müşterinin bir kez ziyaret edilmesi
gibi kısıtlamalar mevcuttur.
Bu çalışmada Vansteenwegen tarafından önerilen VSS
Modeli ve CSVG modelinden yararlanılarak Samsun şehrinde belirlenen 15 turistik ziyaret noktası
için bir çalışma yapılmıştır. Çalışma sonucunda VSS Modeli ve CSVG modelinden
farklı olarak gezinin varsayımı olan 1.otelde başlama ve aynı otelde geziyi
sonlandırma kısıtı kaldırılmış olup başlangıç oteline ve bitiş oteline model
karar verecek şekilde tüm noktaları ziyaret eden 3 gün süreli en kısa gezgin
rotası tasarlanmıştır.
Bu çalışma Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü birinci yazara ait "Yüksek Lisans Tezi"nden üretilmiştir.
Anahtar kelimeler: Otel Seçimli Gezgin Satıcı
Problemi, Turistik Gezi Planlama, Samsun
Abstract: Tourism is a
crucial sector for the Turkish economy. According to the Turkish Statistical
Institute (TUIK), Turkey's tourism revenue increased by 16.9% in 2023, reaching
54.3 billion USD compared to 2022. Samsun, located on the coast of the Black
Sea Region, is a significant center for commerce and tourism. Home to many
historical structures and tourist attractions, Samsun has become a city that
hosts thousands of tourists every year. Effectively planning this potential
demand and allowing travelers to create a customized tour based on their
preferences will help maximize this potential. It will also contribute to
increasing the satisfaction of the tourists.
The Traveling
Salesman Problem with Hotel Choice (TSP-HC) is a variant of the Traveling
Salesman Problem, first studied by Vansteenwegen in the literature. The TSP-HC
aims to determine the route that minimizes the total number of days and travel
time. The model includes constraints such as starting the trip at the first
hotel and concluding it at the same hotel, as well as visiting each customer
exactly once.
In this study, a
model was developed for 15 tourist attractions in Samsun city, utilizing
Vansteenwegen's VSS Model and the CSVG model. Unlike the VSS and CSVG models,
which assume that the trip begins at the first hotel and ends at the same
hotel, this study removes this restriction. Instead, the model allows the
starting and ending hotels to be determined by the model, leading to the design
of the shortest travel route that visits all points over a 3-day period.
This study was derived from the "Master’s Thesis" of the first author at the Institute of Science of Eskişehir Osmangazi University.
Keywords: Traveling Salesman Problem with Hotel Selection, Tourist Trip Planning,
Samsun