THE IMPACT OF AFTER-SALES CUSTOMER SERVICE ON SUPPLIER LOYALTY: A STUDY ON CUSTOM PROSTHETICS AND ORTHOTICS MANUFACTURING AND APPLICATION COMPANIES


Özmen Dokuzlar E., Öztürk S. A., Uysal H. H.

XI. International Prosthetics and Orthotics Congress, Ankara, Turkey, 19 - 21 October 2023, pp.78-79, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Ankara
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.78-79
  • Eskisehir Osmangazi University Affiliated: Yes

Abstract

SATIŞ SONRASI MÜŞTERİ HİZMETLERİNİN TEDARİKÇİ BAĞLILIĞI ÜZERİNE ETKİSİ: ISMARLAMA PROTEZ ORTEZ YAPIM VE UYGULAMA ŞİRKETLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Amaç: Satış sonrası hizmetlerin tedarikçi bağlığına etkisinin araştırıldığı bu çalışmada, Protez Ortez Yapım ve Uygulama Merkezlerinin tedarikçi firmalardan satış sonrası aldıkları hizmetlerin, tedarikçi bağlılığı üzerine etkisi ve bu pazarda faaliyet gösteren yerli ve yabancı tedarikçi firmaların satış sonrası vermiş oldukları hizmetlerin tedarikçi sadakati ve müşteri memnuniyeti açısından önemi araştırılmıştır.

Yöntem: Araştırmada veri toplama yöntemi olarak, görüşmeye katılan sektörde faaliyet gösteren firma sahiplerinin deneyimlerine, tutumlarına, görüşlerine, şikayetlerine ilişkin bilgi elde etmede derinlemesine görüşme yöntemi seçilmiştir. Türkiye çapında faaliyet gösteren Protez Ortez Yapım Uygulama Merkezlerinde on farklı firma sahibi ile yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yapılmıştır.

Bulgular: Farklı tedarikçilerle çalışmanın nedenleri; aynı tedarikçide protez-ortez malzemelerinin bulunması, fiyat seçenekleri, tek tedarikçiye bağımlılığın azaltılması, müşterilere çeşitli marka seçenekleri sunma ve farklı ürün segmentlerine erişimdir. Ottobock’un en uzun süre çalışılan tedarikçi firma olduğu belirlenmiştir. Tedarikçilere ulaşımda kulaktan kulağa iletişim sık tercih edilirken, satış sonrası iletişim güven ve bağlılığı arttırmak açısından önemlidir. Stok sorunu, tedarikçilere bağlılığın büyük bir sorunudur. Bağlılığı etkileyen faktörler arasında uygulamalı teknik eğitimler, fiyat avantajlı kampanyalar, düzenli ziyaretler ve ürünle ilgili hasta hizmetleri bulunmaktadır. Ulusal ve uluslararası firmalar arasında satış sonrası hizmetlerde kurumsallık, bürokratik işlemler ve ürün kalitesi gibi farklılıklar gözlenmektedir.

Sonuç: Tedarikçiler tarafından üretici firmalara sunulan hizmet ve faaliyetler kapsamında çıkarılan sonuçlardan; satış sonrası teknik servis hizmetleri, uygulamalı teknik eğitimler, ürün ve hizmette güvenilirlik, teslimat hızı, periyodik ziyaretler, tedarikçi firmanın ticari kariyeri (kurumsallık, güvenilirlik, verilen sözlerin tutulması, çözüm odaklı) ve fiyat avantajlı kampanyalar tedarikçilere duyulan sadakat ve bağlılığın oluşmasında oldukça etkili olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Protez, Ortez, Sağlık Hizmetlerini Pazarlama, Müşteri Memnuniyeti, Satış Sonrası Hizmetler.

THE IMPACT OF AFTER-SALES CUSTOMER SERVICE ON SUPPLIER LOYALTY: A STUDY ON CUSTOM PROSTHETICS AND ORTHOTICS MANUFACTURING AND APPLICATION COMPANIES

Purpose: Investigating effect on after-sales services on supplier loyalty, this study examined the effect of after-sale services obtained by Prosthetics & Orthotics Manufacturing and Application Centers from suppliers on supplier loyalty in the prosthetics and orthotics market and also the importance of after-sales services of local and international supplies on  supplier loyalty and customer satisfaction.

Method: In-depth review method is preferred to collect the study data that includes experiences, attitudes, views and complaints of business owners in above written market. Semi-structured, in-depth interviews were conducted with business owners of ten Turkish Prosthetics and Orthotics Manufacturing and Application Centers.

Results: The reasons for engaging different suppliers are availability of prosthetic-orthetic materials in same supplier, price options, reducing dependence on one supplier, providing the clients with various brand options and accessing to different product segments. Ottobock is the longest-standing supplier. Word-of-mouth communication is commonly preferred, while after-sales communication is important to improve trust and loyalty. Stock issues are a major problem in terms of supplier loyalty. Other loyalty-related factors include applied technical training, campaigns with price advantage, regular visits and product-related patient services. Local and international companies vary in after-sales services in terms of institutionalization, bureaucratic processes, and product quality.

Conclusion: Considering services of suppliers provided to manufacturing companies, following factors are significantly effective on loyalty and commitment to suppliers: after-sales technical services; applied technical training; reliability of product and service; delivery speed; periodical visits; commercial career of the supplier (institutionalization, reliability, keeping promises, solution-oriented approach) and campaigns with price advantage.

Key words: Prosthetics, Orthotics, Health Services Marketing, Consumer Satisfaction, After-Sales Services