Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.38, no.2, pp.437-463, 2025 (Peer-Reviewed Journal)
ion teachers regarding the use of free time by students with developmental disabilities during the
classroom activities, lunch breaks and recess periods. To achieve this aim, a phenomenological approach, one
of the qualitative research designs, was employed. Data were collected through semi-structured interviews
conducted with the special education teachers participating in the study. A total of ten special education
teachers working in special education schools and classrooms affiliated with the Ministry of National
Education participated in the research. Criterion sampling, a type of purposive sampling, was used to select
the participants. According to the findings, special education teachers include various leisure time activities
for students with developmental disabilities both inside and outside the classroom. However, they believe
that leisure time skills should be given greater emphasis in the curriculum. Although teachers reported that
they plan and implement leisure activities themselves, they also indicated that they receive support—
primarily from subject-area teachers—for these activities. Teachers expressed specific expectations from the
Ministry of National Education, school administrations, and families in the process of teaching and facilitating leisure time skills. The findings of this study are expected to serve as a guide for researchers and teachers
working in the field of special education
Bu araştırmanın amacı, gelişimsel yetersizliği olan öğrencilerin sınıf içinde, öğle arası ve teneffüs
zamanlarındaki serbest zaman kullanımı ile ilgili özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerini, deneyimlerini ve
önerilerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik desen
kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırmaya katılan özel eğitim öğretmenleri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilerek veri toplanmıştır. Araştırmaya Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel eğitim okul ve sınıflarında
görev yapmakta olan 10 özel eğitim öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın katılımcı seçimi amaçlı örnekleme
çeşitlerinden ölçüt örnekleme ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, özel eğitim öğretmenleri
sınıf içinde ve sınıf dışında gelişimsel yetersizliği olan öğrenciler için çeşitli serbest zaman etkinliklerine yer
vermektedirler. Bununla birlikte öğretmenler serbest zaman becerilerinin müfredatta daha fazla yer alması
gerektiğini düşünmektedirler. Öğretmenler serbest zaman etkinliklerinin çoğunluğunu kendilerinin planlayıp
uyguladıklarını belirtmekle beraber serbest zaman etkinlikleriyle ilgili destekleri daha çok branş
öğretmenlerinden aldıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin serbest zaman becerilerini öğretirken ve serbest
zaman etkinliklerini gerçekleştirirken Milli Eğitim Bakanlığından, okul yönetiminden ve ailelerden beklentileri
bulunmaktadır. Araştırma sonuçlarının özel eğitim alanında çalışan araştırmacılara ve öğretmenlere yol
gösterici olması beklenmektedir.