Yeşil örgütsel kimlik: Örgütlerin niçin yeşil göründüklerinin sosyo-semiyotik analizi


Creative Commons License

Arslan S., Olgun H.

Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, cilt.15, sa.1, ss.181-226, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Çalışma örgütlerin yeşil örgütsel kimlik inşa çabaları ile renkleri kullanma stratejileri arasındaki ilişkiyi konu edinmektedir. Çalışmada örgütlerin örgütsel kimliklerini yeşil düşünce merkezli yeniden tasarlama sürecinde renkleri nasıl kullandıklarının ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Çalışma nitel çoklu örnek olay deseniyle tasarlanmıştır. Veri olarak Türkiye demir-çelik sektöründen amaçlı örneklem tekniği ile seçilen yedi firmanın resmi web sitelerindeki görseller kullanılmıştır. Görseller sosyal semiyotiğin renk analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Bulgular görsellerde yeşil rengin yoğun ve firmayı temsil eden fabrika ya da yönetim binası ile ilişkili bir şekilde kullanıldığını göstermektedir. Özellikle firmayı temsil eden fabrika ya da yönetim binasının yeşil bir çerçeve içine alınması ve izleyicinin yeşil renkte bir pencereden firmayı temsil eden sembolik nesnelere bakmasının sağlanması bütün görsellerde yaygındır. Çalışmanın ulaştığı sonuç, firmaların resmi web sitesi tasarımlarında yeşil rengin arka plan olarak kullanılması ve yeşil renkle firmayı temsil eden sembolik nesnelerin ilişkili ve iç içe gösterilmesi somut maddi nesnelerin anlamını dönüştürücü bir işlev görmektedir. Firmaların yeşil rengin çevrecilik ya da ekolojizmi temsil yeteneğini kullanarak örgütsel kimliklerinde gerçekleştirdikleri bu dönüşüm aracılığıyla kurumsal çevrelerinde yeşil düşünceyi özümsedikleri ve pratiklerinin merkezi belirleyicisi haline getirdikleri şeklinde bir anlam ve algı üretmeye çalıştıkları söylenebilir.

This study examines the relationship between organizations' green organizational identity-building efforts and their strategies for using colors. The aim is to reveal how organizations use colors in the process of redesigning their organizational identities around green thought. This study was designed as a qualitative multiple-case study. The data consisted of images from the official websites of seven companies in the Turkish iron and steel industry, selected using purposeful sampling. Findings revealed that the color green was used extensively in the images and is associated with the factory or administrative building that represents the company. It is especially common in all images to frame the factory or administrative building that represents the company in a green frame and to allow the viewer to look at the symbolic objects that represent the company through a green window. This study concludes that the use of green color as a background in the official website designs of companies and the related and interconnected display of symbolic objects representing the company in green serve a transforming function in the meaning of concrete material objects. The findings suggest that companies are attempting to create a perception that they have internalized green thought in their corporate environment, making it the central determinant of their practices through this transformation in their organizational identities using the ability of the color green to represent environmentalism or ecologism.