Meslek Bilgisi Derslerinde Uygulanan Yapılandırmacı Öğretim Yöntemlerinin Öğretmen Adaylarının Tutumlarına Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması


Creative Commons License

Çubukçu Z., Kaşarcı İ.

Toplum, Eğitim ve Kültür Araştırmaları Dergisi, cilt.2, sa.2, ss.75-91, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Yapılandırmacı öğrenme anlayışının ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla birlikte öğretimde öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanılması önem kazanmıştır. Öğretmen eğitiminde de bu yöntem ve tekniklerin öğretilmesinin önemi artmış; özellikle öğretim ilke ve yöntemleri, eğitime giriş, eğitim psikolojisi, öğretim teknolojileri, ölçme ve değerlendirme, sınıf yönetimi gibi öğretmenlik meslek bilgisi derslerinde öğretmen adaylarına yapılandırmacı öğrenme yöntemleri öğretilmekte ve öğretmenlik mesleğini icra ettiklerinde uygulamaları beklenmektedir. Literatürde, bu yöntemlerin, öğretmen adaylarına öğretilmesinde uygulamaya dayanan bir anlayışla yaklaşan ve bizzat öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin işlenişinde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı yön-temleri uygulayan ve bunların etkililik düzeyini araştıran çalışmalar yer almaktadır. Bu araştırmada, eğitim fakültelerinin meslek bilgisi derslerinde uygulanan yapılandırmacı yaklaşımı temel alan öğretim yöntemlerinin, öğretmen adaylarının tutumlarına yönelik etkililiğini araştıran çalışmaların bulgularının meta analiz yöntemiyle bir araya getirilmesi amaçlanmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının meslek bilgisi derslerinde uygulanan yapılandırmacı yaklaşıma dayalı uygulamaların öğretmen adaylarının tutumlarında 0,495 standart sapma düzeyinde bir artış meydana getirdiğini ortaya koymaktadır. Tutumda meydana gelen artışın, moderatör değişkenler olarak; çalışmaların yapıldığı meslek bilgisi dersine, çalışmaların yapıldığı yıllara, öğretmen adaylarının öğrenim gördüğü bölüme, yöntemin uygulandığı meslek bilgisi dersine ve sınıf seviyesine göre farklılaşmaları da incelenmiştir. Öğretmen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşımı temel alan yöntemlerin uygulanmasının, öğrencilerin tutumlarında meydana getirdiği değişim irdelenmiş; öğret-menlik meslek bilgisi derslerinde yapılandırmacı yaklaşımı temel alan yöntemlerin öğrenci tutumlarında belirgin bir artış meydana getirdiği vurgulanmıştır.