4. Uluslararası Sosyoloji ve Ekonomi Kongresi, Ankara, Türkiye, 21 - 22 Aralık 2019, ss.1-12
Günümüzde bütçeleme sistemlerinden beklenti kamusal amaç ve hedeflerle kullanılan
kaynaklar arasındaki ilişkiyi göstererek hem mali saydamlığa hem de hesap verebilirliğe hizmet
etmesidir. Bu beklentiyi sağlamak üzere ülkemizde 2008 yılından itibaren genel yönetim
kapsamındaki kamu idarelerinde performans esaslı bütçeleme sistemi uygulanmaya
başlanmıştır. Performans esaslı bütçeleme sisteminin temel unsurları; stratejik plan, performans
programı ve faaliyet raporudur. Bu sistemde kamu idareleri üst politika belgelerinde belirlenen
hedef ve öncelikler ile uyumlu olarak beş yıllık stratejik planlarını hazırlamaktadır. Stratejik
planlar ile bütçeler arasında bağ kuran yıllık performans programları hazırlanarak planda yer
alan amaç ve hedeflerin yıllık maliyetlendirilmesi yapılmaktadır. Ayrıca performans
programlarının uygulama sonuçları her yıl faaliyet raporları ile açıklanarak kamuoyu ile
paylaşılmaktadır. Bu sayede performans esaslı bütçeleme sistemiyle kamu kaynaklarının daha
etkili kullanımı ile saydamlık ve hesap verebilirlik ilkelerini esas alan, kamu idarelerinde
yönetsel sorumluluğa dayalı bir bütçeleme ve raporlama mekanizması oluşturulmaya
çalışılmıştır. Dolayısıyla kamuda hesap verebilirliğin sağlanabilmesi için iyi işleyen bir
bütçeleme sistemi gerekmektedir.
Bu çalışmada ülkemizde 2021 yılında merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde
kullanılmaya başlanacak olan program bütçe sisteminin yönetsel hesap verebilirlik
perspektifinden kamuda yönetim aracı olma bağlamında değerlendirilmesi yapılmıştır.
Çalışmada 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile rehberlerin incelemeleri
yapılarak yeni bütçeleme sisteminin kamu mali yönetimindeki işleyişi değerlendirilmiştir.
Uygulamaya yeni başlayacak olan program bütçeleme sisteminin kamu idarelerinde
kullanılmakta olan performans esaslı bütçeleme sistemine entegre edilerek yönetsel hesap
verebilirliğe katkı sağlaması beklenmektedir. Bu doğrultuda performans bilgisi ile üst politika
belgeleri ve idareler tarafından hazırlanan stratejik planlar ve performans programları arasında
ilişki kurulmaya çalışılmıştır.