BİR UÇAK BRAKETİNİN TOPOLOJİ OPTİMİZASYONU VE GELENEKSEL METOTLARLA ÜRETİLEBİLİR ŞEKİLDE YENİDEN MODELLENMESİ


Diltemiz S. F., Gönenç S.

3. BİLSEL INTERNATIONAL TRUVA SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION CONGRESS, Çanakkale, Türkiye, 25 - 26 Mayıs 2024, ss.684

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.684
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gelişen teknoloji ile hava araçlarının kullanımı gün geçtikçe artmaktadır. Hava araçlarında kullanılan parça ve

ekipmanların dayanıklılığı önem arz ederken ağırlıklarının da azaltılması önemli bir konudur. Uzay ve havacılık

endüstrisinde oldukça önem taşıyan ağırlık azaltımı, neredeyse kullanılan her parça için gerekli bir unsur haline

gelmiştir. Maruz kaldığı yükleme koşulları ve kullanım alanı nedeniyle kritik parçalarda güvenlik faktörü göz

önüne alınarak ağırlık azaltılması yaygın bir hale gelmiştir. Bu çalışmada “Bir Uçak Braketinin Topoloji

Optimizasyonu ve Geleneksel Metotlarla Üretilebilir Şekilde Yeniden Modellenmesi” ele alınmıştır. Çalışmada

bir uçak braketinin statik analizi yapılarak maksimum gerilmeleri elde edilmiştir. 4140 ve 6061 metalleri

kullanılarak seçilen braketin maksimum gerilme ve yükleme koşulları altında topoloji optimizasyonu

yapılmıştır. Kullanılabilecek minimum ağırlıkla elde edilen braket topoloji optimizasyon işleminden alınan

sonuçlara göre yeniden tasarlanmıştır. Bu çalışma sonunda Sonlu Eleman Metoduna dayalı Topoloji

Optimizasyon yöntemiyle birlikte 6061 ve 4041 malzemeden yapılmış bir uçak parçasının optimum geometrisi

güvenlik katsayısı 1.50 ve üzerinde kalacak şekilde elde edilmiştir. Elde edilen geometriler talaşlı imalat

yöntemi ile üretilip basma deneyine tabi tutulmuştur. ANSYS Workbench programında elde edilen grafikler ile

basma deneyinde elde edilen grafikler karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda ağırlığı azaltılmış

braketler orijinal braketler gibi istenilen ağırlığı taşımıştır. Sonuç olarak yapılan çalışmada topoloji

optimizasyonu ile geleneksel yollarla üretimin birleştirilebileceği ortaya konmuştur. Ayrıca geometri

değişiminin yanı sıra yapısal analiz ve topoloji optimizasyon analizlerinin bir arada kullanılması ile orijinal

parçanın daha düşük yoğunluklu malzemeler ile değiştirilebilmesi mümkün olmuştur. Bu da havacılık açısından

son derece kritik öneme sahip ağırlık tasarrufu imkanı sağlamıştır.