The Spring Meeting of Turkish Economic Association, İstanbul, Türkiye, 29 - 31 Mayıs 2025, (Özet Bildiri)
İktisat, doğası gereği hem sosyal hem de doğa
bilimleriyle kesişen disiplinler arası bir alandır. İktisadın özellikle doğa
bilimleriyle kurduğu ilişki, anaakım iktisadın varsayımlarının katılaşmasına ve
soyut teorik çerçevelerin ön plana çıkmasına neden olmuştur. Bu durum, iktisat
biliminin gerçek dünya pratiğinden kopmasına ve eğitim süreçlerinde uygulamadan
çok teorik bilginin merkezileşmesine yol açmıştır. Günümüzde iktisat eğitimi,
teori ile pratiği dengeli bir şekilde birleştirmekte zorlanmakta ve dolayısıyla
öğrencileri gerçek yaşam dinamiğinde karşı karşıya kalınan sorunlara
hazırlamakta yetersiz kalmaktadır. Nitekim bu ve benzeri eksiklikleri
Post-Otistik iktisadın hareket noktasını oluşturmaktadır. Bu kapsamda çalışmada,
Türkiye’de iktisat eğitimi tartışmalarına dair bir çerçeve ortaya koyabilmek
amacıyla Türkiye’deki iktisat akademisyenlerinin iktisat eğitimi konusundaki görüşlerine
başvurulmuştur. Literatürden hareketle oluşturulan araştırma tasarımı, iktisat akademisyenlerinin
eğitim anlayışları ve yaklaşımlarını incelemek amacıyla kullanılmıştır. Öne
çıkan görüş farklılıklarını belirlemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
uygulanmış ve demografik faktörlerin söz konusu görüşler üzerindeki etkisi
istatistiksel olarak test edilmiştir. Bulgular, akademisyenlerin iktisat
eğitimine yönelik yaklaşımlarında anlamlı farklılıklar bulunduğunu
göstermektedir. Ayrıca araştırma kapsamını tamamlayıcı olarak kabul edilen özel
sektör temsilcileri ve program akreditasyon otoriteleriyle yapılan
derinlemesine görüşmelerin içerik analizi gerçekleştirilmiş ve bu analizler
doğrultusunda, iktisat eğitiminde teori-pratik dengesini sağlamak adına
uygulanabilecek stratejiler tartışılmıştır. Çalışma, iktisat eğitiminin
günümüzde karşı karşıya olduğu temel sorunları ve çözüm önerilerini disiplinler
arası bir perspektifle ele alarak, eğitimin daha uygulamalı ve bütüncül hale
gelmesine yönelik politika önerileri sunmaktadır.
Economics is inherently an interdisciplinary field that intersects
both social and natural sciences. However, the increasing integration of
economics with natural sciences has led to the rigidification of mainstream
economic assumptions, prioritizing abstract theoretical frameworks over
practical applications. This shift has resulted in a growing disconnect between
economic theory and real-world practice, ultimately centralizing theoretical
knowledge at the expense of applied learning in educational processes.
Consequently, contemporary economics education struggles to effectively bridge
theory and practice, rendering it inadequate in preparing students for the
complexities of real-world economic challenges. These shortcomings have also
been a fundamental concern for Post-Autistic Economics, which advocates for a
more pluralistic and reality-oriented approach to economic thought. Within this
context, this study aims to provide a framework for discussions on economics
education in Türkiye by examining the perspectives of Turkish economics
academics. Based on an extensive literature review, a research design was
developed to investigate the pedagogical perspectives and approaches of
economics scholars. A one-way analysis of variance (ANOVA) was conducted to
identify significant differences in viewpoints, assessing the impact of
demographic factors on these perspectives through statistical testing. The
findings reveal substantial differences in academics' approaches to economics
education. Additionally, in-depth interviews with representatives from the
private sector and program accreditation authorities were conducted and
analyzed using content analysis. These insights were then used to discuss
potential strategies for balancing theory and practice in economics education.
The study adopts an interdisciplinary perspective to address the key challenges
faced by economics education today and offers policy recommendations aimed at
making economics education more application-oriented and comprehensive.