Türkiye'de İktisat Eğitiminin Açmazları: Teori ve Pratik Arasındaki Boşluk Üzerine Bir Değerlendirme


Umutlu H., Meçik O.

The Spring Meeting of Turkish Economic Association, İstanbul, Türkiye, 29 - 31 Mayıs 2025, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İktisat, doğası gereği hem sosyal hem de doğa bilimleriyle kesişen disiplinler arası bir alandır. İktisadın özellikle doğa bilimleriyle kurduğu ilişki, anaakım iktisadın varsayımlarının katılaşmasına ve soyut teorik çerçevelerin ön plana çıkmasına neden olmuştur. Bu durum, iktisat biliminin gerçek dünya pratiğinden kopmasına ve eğitim süreçlerinde uygulamadan çok teorik bilginin merkezileşmesine yol açmıştır. Günümüzde iktisat eğitimi, teori ile pratiği dengeli bir şekilde birleştirmekte zorlanmakta ve dolayısıyla öğrencileri gerçek yaşam dinamiğinde karşı karşıya kalınan sorunlara hazırlamakta yetersiz kalmaktadır. Nitekim bu ve benzeri eksiklikleri Post-Otistik iktisadın hareket noktasını oluşturmaktadır. Bu kapsamda çalışmada, Türkiye’de iktisat eğitimi tartışmalarına dair bir çerçeve ortaya koyabilmek amacıyla Türkiye’deki iktisat akademisyenlerinin iktisat eğitimi konusundaki görüşlerine başvurulmuştur. Literatürden hareketle oluşturulan araştırma tasarımı, iktisat akademisyenlerinin eğitim anlayışları ve yaklaşımlarını incelemek amacıyla kullanılmıştır. Öne çıkan görüş farklılıklarını belirlemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmış ve demografik faktörlerin söz konusu görüşler üzerindeki etkisi istatistiksel olarak test edilmiştir. Bulgular, akademisyenlerin iktisat eğitimine yönelik yaklaşımlarında anlamlı farklılıklar bulunduğunu göstermektedir. Ayrıca araştırma kapsamını tamamlayıcı olarak kabul edilen özel sektör temsilcileri ve program akreditasyon otoriteleriyle yapılan derinlemesine görüşmelerin içerik analizi gerçekleştirilmiş ve bu analizler doğrultusunda, iktisat eğitiminde teori-pratik dengesini sağlamak adına uygulanabilecek stratejiler tartışılmıştır. Çalışma, iktisat eğitiminin günümüzde karşı karşıya olduğu temel sorunları ve çözüm önerilerini disiplinler arası bir perspektifle ele alarak, eğitimin daha uygulamalı ve bütüncül hale gelmesine yönelik politika önerileri sunmaktadır.

Economics is inherently an interdisciplinary field that intersects both social and natural sciences. However, the increasing integration of economics with natural sciences has led to the rigidification of mainstream economic assumptions, prioritizing abstract theoretical frameworks over practical applications. This shift has resulted in a growing disconnect between economic theory and real-world practice, ultimately centralizing theoretical knowledge at the expense of applied learning in educational processes. Consequently, contemporary economics education struggles to effectively bridge theory and practice, rendering it inadequate in preparing students for the complexities of real-world economic challenges. These shortcomings have also been a fundamental concern for Post-Autistic Economics, which advocates for a more pluralistic and reality-oriented approach to economic thought. Within this context, this study aims to provide a framework for discussions on economics education in Türkiye by examining the perspectives of Turkish economics academics. Based on an extensive literature review, a research design was developed to investigate the pedagogical perspectives and approaches of economics scholars. A one-way analysis of variance (ANOVA) was conducted to identify significant differences in viewpoints, assessing the impact of demographic factors on these perspectives through statistical testing. The findings reveal substantial differences in academics' approaches to economics education. Additionally, in-depth interviews with representatives from the private sector and program accreditation authorities were conducted and analyzed using content analysis. These insights were then used to discuss potential strategies for balancing theory and practice in economics education. The study adopts an interdisciplinary perspective to address the key challenges faced by economics education today and offers policy recommendations aimed at making economics education more application-oriented and comprehensive.