10. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Eskişehir, Türkiye, 20 - 23 Ekim 2022
Günümüz dünyası
sürekli değişen ve dönüşen dinamik bir döngüye sahiptir. İnsanlık geçmişten bugüne
kadar sürekli değişimlere adapte olmaya çalışmış ve bundan sonrada devam
edecektir. Geçtiğimiz son iki yılda bu değişim ve dönüşüm hızı pandemi ile
birlikte artmıştır. Öyle ki pandeminin ortaya çıkması ile birlikte insanlık,
gündelik rutin yaşantısından, aile ve sosyal yaşantısına, çalışma hayatındaki
çalışma şekline kadar birçok değişime maruz kalmış ve hızla adapte olmaya
çalışmaktadır. Özellikle iş yaşamında değişen çalışma modelleri, iş piyasasında
aktif rol alan çalışanları daha kalifiye olmaları için zorlamaktadır. İşverenler
pandemi ile birlikte kalifiye elemanın önemini çok daha iyi kavramış
durumdadır.
Kalifiye elemanın ortaya
çıkmasında ise en önemli unsurların başında eğitim gelmektedir. Eğitim, insanın
dünyaya geldiği günden ölümüne kadar devam eden bir olgudur. Eğitim, genel
manada, insanın sahip olduğu yetenekleri belirli bir amaç ve istek
doğrultusunda geliştirmesidir. Eğitim kendi içinde ikiye ayrılır. Bunlardan
ilki formal, diğeri ise informal olarak adlandırılır. İnformal eğitim, insanın
yaşamında kendiliğinden ortaya çıkan ve şekillenen eğitimdir. Belirli bir
program ya da amaç doğrultusunda gelişmez.
Formal eğitim ise
bir amaç ve program çerçevesi içinde, müfredatı belli olan ve öğretimin ön
plana çıktığı eğitim olarak tanımlanmaktadır. Genel olarak okullarda verilen
eğitim formal eğitim tanımına uymaktadır. Okullarda verilen eğitim, dünyanın
birçok yerinde şekil ve süre anlamında farklılık gösterse de genellikle
ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim şeklinde kategorize edilmektedir.
Ortaöğretim kalifiye elemanın yetişip şekilleneceği en önemli süreçlerden
biridir. Kalifiye eleman, ortaöğretimde mesleki ve teknik alanlarda aldıkları
eğitimle yeteneklerini artırmaktadır. Bu anlamda mesleki ve teknik eğitim
günümüzün de temel taşlarından birini oluşturmaktadır. Mesleki ve teknik eğitim
genel anlamda, bir ülkenin kalkınma hızına, istihdam oranın artmasına ve
ülkenin rekabet edilebilirlik gücünün yükselmesine katkı sağlayan temel yapı
taşıdır. Mesleki ve teknik eğitim her ülkenin kendi eğitim yapısına göre
farklılık göstermektedir. Bu bağlamda, bu çalışmada ülkelerde uygulanan mesleki
ve teknik eğitimin olumlu ve olumsuz yönleri araştırılarak, aralarındaki
farklılıkların ortaya konması amaçlanmaktadır.
Today's world has a dynamic cycle that is constantly
changing and transforming. Humanity has tried
to adapt to constant changes from the past to the present and will continue to
do so. In the last two years, the world has increased the
speed of change and transformation with the pandemic. So
much so that with the emergence of the pandemic, humanity has been exposed to
many changes from its daily routine life, to family and social life, to the way
it works in working life, and is trying to adapt quickly. Changing working models, especially in business life,
force employees who take an active role in the labor market to be more
qualified. With the pandemic, employers have better grasped the importance of
qualified personnel.
Education is one of the most important roles in the
emergence of qualified personnel. Education is a phenomenon that continues from
the day a person is born until his death. Education, in general, is the
development of human abilities in line with a specific purpose and desire.
Education is divided into two. The first of these is called formal and the
other informal. Informal education is education that emerges and takes shape
spontaneously in people's lives. It does not develop in line with a specific
program or purpose.
Formal education, on the other hand, is defined as
education in which the curriculum is defined, and teaching comes to the fore,
within the framework of a purpose and program. The education in schools in the
world conforms to the definition of formal education. Although the education
provided in schools differs in form and duration in many parts of the world, it
is generally categorized as primary education, secondary education, and higher
education. Secondary education is one of the most critical processes in which
qualified personnel will be trained and shaped. Qualified personnel increases
their skills with the training they receive in vocational and technical fields
in secondary education. In this sense, vocational and technical education constitutes
one of the cornerstones of our day. Vocational and technical education is the
basic building block that contributes to the development rate of a country, to
increase the employment rate and to increase the competitiveness of the country
in general terms. Vocational and technical education differs according to the
educational structure of each country. In this context, in the study is aimed
to investigate the positive and negative aspects of vocational and technical
education applied in countries and to reveal the differences between them.