Bu çalışmanın amacı, bireysel gelir vergisi ve katma değer vergisi ile sınırlı olmak üzere, kripto işlemlerini vergisel açıdan değerlendirmektir. Bunun için, Chainalysis 2024 sınıflandırmasına göre kripto kullanımında lider ülkelerin durumu ve diğer çok sayıda ülkenin vergi mevzuatları incelenmiştir. Ayrıca kripto vergisiz olarak adlandırılan ülkelerin tamamına yakınının durumu değerlendirilmiştir. Bunun neticesinde henüz kripto vergisi bulunmayan Türkiye için bir takım önerilerde bulunulmuştur. Buna göre; i) kripto varlıklar 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanunu’na dahil edilmelidir, ii) diğer sermaye varlıkları ile aynı vergi muamelesine tabi tutulmalıdır, iii) uzun ve kısa vadeli kripto kazançlar arasında bir ayrım yapılmamalıdır, iv) belli bir istisna eşiği uygulanmalıdır, v) zarar mahsubuna izin verilmelidir, vi) madencilik, ticari kazanç, serbest meslek kazancı ya da ücret olarak vergilendirilmelidir, vii) madenciliğin ayrı olarak vergilendirilmesi bir diğer seçenek olarak düşünülebilir, viii) havuzların ve madencilerin birbirlerine sundukları hizmetlerde KDV sorumlu sıfatıyla tahsil edilmelidir.
The purpose of this study is to evaluate crypto transactions from a tax perspec- tive, limited to individual income tax and value added tax. For this purpose, the status of the leading countries in crypto usage according to the Chainalysis 2024 classification and also the tax legislation of many other countries were examined. In addition, the situation of almost all of the countries called crypto tax-free was evaluated. As a result, some suggestions were made for Turkey, which does not yet have a crypto tax. Accordingly; i) crypto assets should be included in the In- come Tax Law No. 193, ii) they should be subject to the same tax treatment as other capital assets, iii) no distinction should be made between long-term and short-term crypto earnings, iv) a certain exemption threshold should be applied, v) loss offsetting should be allowed, vi) mining should be taxed as commercial income, self-employment income or wages, vii) taxing mining separately can be considered as another option, viii) VAT reverse charge mechanism should be used for the services provided by pools and miners to each other.