Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi (UMAGD), cilt.14, ss.1, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada
gerçek zamanlı simülasyonlarda uçak sayısına ve hava sahası yapısına bağlı
olarak tasarlanan dört farklı düzeydeki görev zorluğuna (kolay, orta, zor,
çok zor) sahip senaryolardaki egzersizler boyunca, simülasyon eğitimini almış
ve almamış (deneyimli-deneyimsiz) iki farklı grup üzerinde zihinsel iş
yüklerinin çok boyutlu olarak incelenmesi için iki aşamalı bir deneysel süreç
yürütülmüştür. Çalışmanın ilk aşamasında simülasyon öncesi katılımcıların
reaksiyon süreleri FitLight Trainer sistemi kullanılarak üç farklı protokol
üzerinden değerlendirilmiştir. Deneyimli ve deneyimsiz gruplar arasında
reaksiyon süreleri bakımından anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. İkinci
aşamada ise reaksiyon süreleri homojen olan bu grupların gerçek zamanlı
simülasyon senaryolarında yaptıkları hata sayıları ve elde ettikleri
performans skorları birbirleri ile kıyaslanmıştır. %90 güven seviyesinde
deneyimli grup daha az hata yapmıştır. Ayrıca senaryoların farklı zorluk
derecesinde olması hata sayılarında istatistiksel olarak farklılık
yaratmıştır. Kolay-orta senaryolarda öğrenciler zor-çok zor senaryolara göre
istatistiksel olarak anlamlı derecede daha az hata yapmışlardır. Bununla
birlikte performans skorlarının senaryo zorluk derecelerine göre değişimleri
incelenmiş ve performans skorları arasında anlamlı farklılık olduğu ortaya
çıkmıştır (p-value=0,00 < 0,05). Kolay-orta senaryolarda zor-çok zor
senaryolara göre öğrencilerin performans skorları anlamlı derecede yüksek
çıkmıştır. Çalışma sonuçlarına göre hata sayıları ve performans skorlarının
birbirini desteklediği görülmüştür. Senaryoların zorluk derecelerinin
bilişsel iş yüküne (hata sayıları, performans skorları) etkisi olduğu
söylenebilir. |
In this study, during the exercises in
scenarios with four different levels of task difficulty (easy, medium,
difficult, very difficult) designed depending on the number of aircraft and
airspace structure in real-time simulations, mental workload was carried out
on two different groups, who received simulation training and did not receive
simulation training (experienced and inexperienced). A two-stage experimental
process was carried out for multidimensional examination of mental workloads.
In the first stage of the study, the reaction times of the participants
before the simulation were evaluated over three different protocols using the
FitLight Trainer system. No significant difference was observed between the
experienced and inexperienced groups in terms of reaction times. In the
second stage, these groups with homogeneous reaction times were compared with
each other for the error numbers and performance scores of in real-time
simulation scenarios. At the 90% confidence level, the experienced group made
fewer mistakes. In addition, the different difficulty levels of the scenarios
created a statistical difference in the error numbers. In easy-medium
scenarios, students made statistically significantly fewer mistakes than in
difficult-very difficult scenarios. Also, the changes of performance scores
according to scenario difficulty levels were examined and it was revealed
that there was a significant difference between performance scores
(p-value=0,00 < 0,05). Students' performance scores were significantly higher
in easy-medium scenarios compared to difficult-very difficult scenarios.
According to the results of the study, it was seen that the error numbers and
performance scores supported each other. It can be said that the difficulty
levels of the scenarios have an effect on the cognitive workload (error
numbers, performance scores). |