10. Psikiyatri Zirvesi ve 17. Anksiyete Kongresi, Antalya, Turkey, 10 - 13 April 2025, pp.236-237, (Summary Text)
Giriş: Psikiyatri eğitiminde olgu temelli eğitim önemli bir yere sahiptir. Bu alanda yazılı senaryolar, video gösterimleri, hasta simülasyonları veya gerçek hastaların izlenmesi gibi yöntemlerle öğrencilerin psikiyatrik vakaları gözlemleyerek klinik akıl yürütme becerileri kazanmaları hedeflenmektedir (1). Bu çalışmada ChatGPT-4o kullanarak olgu senaryoları oluşturmak ve bu olgulara dayalı çoktan seçmeli sorular üretmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Literatürden yararlanarak oluşturulan bir “prompt” yardımıyla 12 farklı psikiyatrik tanı için İngilizce dilinde olgu senaryoları ve bu senaryolara bağlı beşer soru üretilmiştir (Şekil) (2,3). Oluşturulan bu 12 olgu senaryosu, altı forma ayrılmış ve her bir formda iki olgu ile bu olgulardan üretilen 10 soru olacak şekilde rastgele gruplanmıştır.
Bulgular: Toplamda 12 psikiyatri uzmanı, her formu ikişer değerlendirici olarak incelemiştir. Uzmanların hekimlik süresi ortalama 5,33 ± 1,31 yıl idi. Olguların değerlendirme sonuçları Tablo 1’de, soruların değerlendirme sonuçları ise Tablo 2’de gösterilmiştir. Değerlendirme sonucunda olgu senaryolarının hastalık için tipik özellikler taşıdığı ve tanıya uygun ruhsal durum muayenesi bilgileri içerdiği (23/24) onaylanmıştır. Ayrıca bu senaryoların tıp öğrencileri için uygun zorluk düzeyine sahip olduğu (20/24) ve klinik akıl yürütmeyi ölçme potansiyeli taşıdığı da belirtilmiştir (21/24). Öte yandan olgulardan üretilen sorular incelendiğinde ise uygun zorluk (75/120), tek doğru cevabın varlığı (86/120) ve çeldiricilerin mantıklılığı (91/120) gibi bazı kriterlerde yeterliliğe ulaşılamadığı saptanmıştır.
Tartışma: Literatürde, ChatGPT’nin çoktan seçmeli soru oluşturulmasında başarılı bir şekilde kullanılabileceğine dair bulgular bulunmaktadır (2,3). Ayrıca büyük dil modellerinin olgu senaryoları üretiminde de başarılı olduğu gösterilmiştir (4). Bu çalışma, ChatGPT’nin psikiyatri alanında olgu senaryosu oluşturmadaki başarısını doğrularken; soru üretiminde bazı ölçütler açısından istenen düzeye ulaşılamadığını göstermektedir. Ancak hızlı gelişen büyük dil modelleri veya daha ayrıntılı oluşturulabilecek prompt’lar ile gelecekte daha iyi sonuçların elde edilebileceği öngörülmektedir. Dolayısıyla psikiyatri alanında bu şekilde üretilen soruların yeterliliğini artırmak için prompt üzerinde daha fazla çalışma yapılması önerilmektedir. Mevcut haliyle ChatGPT ile uygun psikiyatrik olgu senaryoları oluşturulabilmekte ancak oluşturulan soruların kullanılmadan önce mutlaka gözden geçirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
1- Hassoulas A, Forty E, Hoskins M ve ark. (2017) A case-based medical curriculum for the 21st century: The use of innovative approaches in designing and developing a case on mental health. Med Teach 39: 505-11.
2- Kıyak YS (2023) A ChatGPT prompt for writing case-based multiple-choice questions. Rev Esp Educ Med 4(3).
3- Kıyak YS, Emekli E (2024) ChatGPT prompts for generating multiple-choice questions in medical education and evidence on their validity: a literature review. Postgrad Med J 100(1189): 858-65.
4- Coşkun Ö, Kıyak YS, Budakoğlu Iİ (2024) ChatGPT to generate clinical vignettes for teaching and multiplechoice questions for assessment: A randomized controlled experiment. Med Teach, 1–7.