Gecekondu: Öteki İkameler Üzerinden Bir Okuma


Ketizmen G., Turgut H.

Cumhuriyetin 100. Yılında Mimarlık , İpek Akpınar,Şebnem Hoşkara, Editör, İdeal Kent Yayınları , İstanbul, ss.269-290, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: İdeal Kent Yayınları
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.269-290
  • Editörler: İpek Akpınar,Şebnem Hoşkara, Editör
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kentler, .ok .eşitli siyasi, ekonomik ve kültürel fakt.rler tarafından şekillendirilen

"mekânsal diyalektikler" olarak farklı sosyal ve kültürel gü.lerin belirli bir kentsel mek.n

i.inde etkileşime girme bi.imleriyle karakterize edilir (Soja, 2000). Bu diyalektikler, farklı

kültürel grupları arasındaki .atışmalar, kaynaklar, gü. üzerindeki mücadeleler ve kent

merkezi ile .evresindeki banliy.ler veya kırsal alanlar arasındaki gerilimler de dahil olmak

üzere .ok .eşitli şekillerde ortaya .ıkar. Bu kültürel gruplar kentsel alanlarda ger.ekleşen

sosyal ve ekonomik etkileşimler ile kentin şekillenmesinde kritik bir rol oynar.

Lefebvre (2014), kentsel alanlarda mek.nın üretilme ve tüketilme bi.imlerine ve bu üretim

ve tüketimin mevcut gü. ilişkilerini pekiştirme veya bunlara meydan okuma bi.imlerine

dikkat etmenin .nemini vurgular. Sürekli kendini üreten kent mek.nı, sosyo-mekansal

deneyim ve d.nüşüm ile siyasal olarak .zneleşme süre.leri arasındaki karşılıklı

bağlantılarla müşterek mekanlar üretir. Stavrides (2018) müşterek mek.nı kamusal; iktidar

tarafından tesis edilmiş mek.n ve .zel mek.ndan farklı olarak otoriteye bağlı olmayan,

“müşterekler” tarafından inşa edilen bir yer olarak tarifler. Eşik mekanlar olarak

müşterek yerler, yeni gelenlere, farklılıklara ve değişime daima a.ık olacak “oluşum halindeki

ortaklıklar `yaratır (Stavrides, 2018). Müşterek mek.n, gündelik, mevcut toplumsal

durumu eleştirir ve değiştirilmesini talep eder.