2000'ler Türkiye'sinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kadın Sorunları, Elif Gürsoy,Rukiye Tınas, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.91-109, 2022
Gerek geleneksel/yeni medya etkisi gerekse toplumsal algılayış
nedeniyle aslında iki kişinin sorumluluğunda olan ebeveynliğe ilişkin söylemler
genellikle ‘annelik’ kavramı üzerinden tartışılmaktadır. Genel olarak medyanın,
özelde ise sosyal medyanın insanların düşünce ve davranışları üzerindeki
etkisi, annelik söz konusu olduğunda da geçerlidir. Sosyal medyanın annelik ve annelik algısı
üzerine etkileri düşünüldüğünde, aslında kadının kendi yaşadığı annelik ile
sosyal medyada yaşanan annelik arasında fark olabileceği göz önünde
bulundurulmalıdır. Hatta ebeveyn olduktan sonra kadının rolünün annelik ve
eşlik olarak ikiye bölündüğünü, dolayısıyla babaların da anneliğe ilişkin bakış
açılarının anneninkinden farklı olabileceğini söylemek mümkündür. Bu farklılığı
ortaya koymak amacıyla, bu çalışmada annelerin annelik algıları, çeşitli
metaforlarla ortaya konulmuştur. Katılımcıların tamamlaması beklenen metafor
cümleleri, sosyal medyada yansıtılan anneliğe ilişkin algıyı, kadının kendi
anneliğine ilişkin algısını ve annenin bakış açısıyla çocuğunun babasının
anneliğe ilişkin algısını ortaya koyacak şekilde belirlenmiştir. Elde edilen
veriler toplumsal cinsiyet normları ve literatür temel alınarak
tartışılmıştır.
Anahtar kelimeler: Annelik,
Ebeveynlik, Sosyal medya, Cinsiyet rolleri
Parenthood discourses, which are in fact the responsibility of two people, are generally discussed around the concept of “motherhood” due to the influence of traditional/new media and social perception. The influence of the mainstream media and social media on people's thoughts and behaviours is also valid in motherhood as well. Considering the effects of social media on the perception of motherhood, it must be taken into account that there may be a difference between the motherhood that a woman experienced and motherhood experienced in social media. It is even possible to say that after becoming a parent, the role of a woman is divided into two as motherhood and wife in some; therefore, fathers’ perspective on motherhood may differ from mothers’. In this study, mothers' perceptions of motherhood were examined with various metaphors in order to reveal this difference. The metaphor sentences were determined in such a way as to reveal the perception of motherhood reflected in the social media, the perception of the woman's own motherhood and the perception of the father of her child from the mother's point of view. The data were discussed on the basis of gender norms and literature.
Keywords: Motherhood, social media, gender roles