EŞZAMANLI İPUCUYLA ÖĞRETİM YÖNTEMİNİN OTİSTİK BİR ÇOCUĞA İNGİLİZCE KELİME ÖĞRETİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ: HEDEFLENMEYEN BİLGİ ÖĞRETİMİ


Creative Commons License

Yalçın I., Akmanoğlu N.

Akademik Araştırmalar Dergisi, sa.58, ss.117-140, 2013 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Akademik Araştırmalar Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.117-140
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu araştırmada, eşzamanlı ipucuyla öğretimin otizmli bir çocuğa İngilizce kelimelerin Türkçe anlamlarını öğretmede etkili olup olmadığı incelenmiştir. Bununla birlikte araştırmada deneğin, öğretim bittikten bir, iki ve dört hafta sonra da öğrendiği beceriyi sürdürüp sürdüremediği, farklı araç ve kişiye genelleyip genelleyemediği ve sunulan hedeflenmeyen bilgiyi öğrenip öğrenemediği de değerlendirilmiştir. Araştırma, otizm tanısı almış 11 yaşındaki bir erkek denekle yürütülmüştür. Araştırma, haftada iki gün ve günde bir öğretim oturumu ve oturumların tümü bire-bir öğretim düzenlemesi şeklinde gerçekleşmiştir. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli davranışlar arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, eşzamanlı ipucuyla öğretimin otizmli bir çocuğa İngilizce kelimelerin Türkçe anlamlarının öğretiminde etkili olduğunu, öğretim sona erdikten bir, iki ve dört hafta sonra da bu davranışları sürdürdüğünü ve farklı araç ve kişiye de genelleyebildiğini göstermektedir. Ayrıca, deneğin kendisine sunulan hedeflenmeyen bilgiyi de %100 düzeyinde öğrendiği görülmüştür.