Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin günlük tutma alışkanları ile yazma tutumu ve yazma kaygıları arasındaki ilişkinin ortaya konması amaçlanmıştır. Nicel araştırma deseninde gerçekleştirilen çalışmada, tarama modeli ve ilişkisel model bir arada kullanılmıştır. Veriler, 2021-2022 eğitim öğretim yılı içerisinde Konya’da öğrenim gören ortaokul düzeyindeki öğrencilerden elde edilmiştir. Verilerin toplandığı Konya’nın merkez ilçeleri olan Meram, Selçuklu ve Karatay’da öğrenim gören toplam 492 ortaokul öğrencisi çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Öğrencilerin 107’si 5. sınıf, 129’u 6. sınıf, 153’ü 7. sınıf ve 103’ü 8. sınıf düzeyindedir. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu, Can ve Topçuoğlu-Ünal (2017) tarafından hazırlanan “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Yazma Tutum Ölçeği” ile Karakuş-Tayşi ve Taşkın (2018) tarafından hazırlanmış olan “Ortaokul Öğrencileri için Yazma Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 22.0 programı yardımıyla analiz edilmiştir. Ulaşılan bulgular, sadece %10 gibi düşük bir oranda da olsa ortaokullarda düzenli olarak günlük tutan öğrencilerin varlığını göstermektedir. Ortaokul öğrencilerinin günlük tutma alışkanlıklarının cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine ve okunan kitap sayısına göre anlamlı şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin yazma tutumları genellikle olumlu olmasına rağmen kaygının bazı alt boyutlarında kaygılandıkları görülmüştür. Günlük tutma alışkanlığının yazmaya karşı tutumla ilişkisi pozitif yönlüyken günlük tutma alışkanlığı ile yazma kaygıları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Öğrencilerin yazmaya karşı tutumları ile yazma kaygıları arasında zayıf bir ilişki vardır. Çalışma sonunda ortaokul öğrencilerinin günlük yazmanın getireceği faydalar hakkında bilgilendirilmesi ve öğrencilerin günlük tutmaya teşvik edilmesi önerilmektedir.
This study aimed to reveal the relationship between the diary-keeping habits of secondary scho- ol students and their writing attitude and writing anxiety. In the study, which was carried out in a quantitative research design, the scanning model and relational model were used together. The data were obtained from secondary school students studying in Konya in the 2021-2022 academic year. A total of 492 secondary school students studying in Meram, Selçuklu, and Karatay, the central districts of Konya, where the data were collected, formed the sample of the study. 107 of the students are in the 5th grade, 129 are in the 6th grade, 153 are in the 7th grade and 103 are in the 8th grade. Personal information form, “Writing Attitude Scale for Secon- dary School Students” prepared by Can and Topçuoğlu-Ünal (2017), and the “Writing Anxiety Scale for Secondary School Students” prepared by Karakuş-Tayşi and Taşkın (2018) used to collect data. The collected data were analyzed with the help of the SPSS 22.0 program. The findings show that there are students who keep a diary regularly in secondary schools, albeit at a low rate of only 10%. It was determined that the diary habits of secondary school students differed significantly according to their gender, grade level, and the number of books reads. In addition, although students’ writing attitudes are generally positive, it was observed that they were worried about some sub-dimensions of anxiety. While the relationship between the habit of keeping a diary and the attitude towards writing was positive, no significant relationship was found between the habit of keeping a diary and writing anxiety. There is a weak relationship between students’ attitudes toward writing and their writing anxiety. At the end of the study, it is recommended to inform secondary school students about the benefits of journaling and to encourage students to keep a diary.