Bu araştırma, velilerin çocuklarından bekledikleri matematik başarıları ve çocuklarının gerçek matematik başarıları ile bununla ilişkili olabilecek demografik değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini; Sinop iline bağlı merkez ilköğretim okullarının 4. ve 5. sınıflarından rastsal olarak seçilmiş 143 öğrenci ve 143 veli olmak üzere toplam 286 kişi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında; öğrenci velilerinin çocuklarının matematik eğitimine katkısını ölçmek için, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan, “Velilerin Matematik Eğitimine Katkısı” ölçeği ile bir demografik bilgi formu kullanılmıştır. Bununla birlikte öğrenci ve veliler arasındaki tutarlılığı ölçmek amacıyla; öğrencilere bir test uygulanmış, velilerden, çocuklarının hangi soruları yapıp yapamadıklarını tahmin etmeleri istenmiştir. Toplanan verilerin çözümlenmesinde, t-testi ve Varyans Analizi (ANOVA) tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; Matematik eğitimine katkı düzeyleri açısından incelenen faktörlerden; velinin ev ödevleri ve matematik ödevleri konusunda çocuğuna yardım için ayırdığı zaman, beklenen ve gerçek matematik performansı arasındaki tutarlılığı etkileyen faktörler olarak ortaya çıkarken, öğrencinin ev ödevine ve matematik ödevine ayırdığı zaman ile velilerin öğrencilerin matematik eğitimi hakkındaki bilgi düzeylerinin bu konuda etken faktör olmadığı belirlenmiştir.
The purpose of this research is to determine a close link between the real and expected mathematics performance of elementary school students and their demographical variables. The sample of our research consists of 143 parents and 143 students chosen in a randomly ways from the central primary schools in the Sinop city. A contribution scale to measure parents’ effects on students’ mathematics education which is developed by author and the demographic information form are used during the collection of data. In addition, a test consists of several types of mathematics problems had been applied to students for answering, to parents for estimating about their child’s performance on this test. The collected data is analyzed with t-test and the analysis of variance (ANOVA). According to the results of the research, while parents’ times for helping the students’ homework and mathematics worksheets are effective factors, students’ times for doing their homework and mathematics worksheets and level of the parents’ knowledge about their child’s mathematics education are not effective in coherence between the real mathematics performance and expected mathematics performance.