Erken Çocukluk Eğitiminde Dijital Teknoloji ve Öğrenme, Rahime Filiz Ağmaz,Funda Ergüleç, Editör, Pegem Akademi, Ankara, ss.55-76, 2020
Medya, içinde birden fazla araç ve gereç barındıran bir iletişim ortamı olarak tanımlanabilir. Bu iletişim ortamı içerisine basılı medya araçları, elektronik medya araçları ve dijital medya araçları dâhil edilebilir. Bireylere sunulan medya içerikleri, toplum içinde bulunan kişilerin geçmiş yaşantılarıyla oluşturdukları şemaların ve içeriklerin sunulduğu bireylerin ihtiyacının bir yansıması olarak görülebilmektedir. Medya araç-gereçleri ve içerikleri ile kültürel özelliklerin aktarıldığı gerçeği, toplumun kültürü halini alabilmesi ile toplumların hayatlarına olan etkisi reddedilememektedir. Erken çocukluk dönemindeki çocuklar da medya içeriği ile sunulan yaşam ve kültürel özelliklerden etkilenmekle birlikte, medya ile sunulan içerikleri kendi içinde bulunduğu kültürel özelliklerle anlama ve yorumlama eğilimindedirler. Medyanın ve medya kültürünün erken çocukluk dönemindeki çocuklar üzerindeki etkilerini inceleyen araştırmalarda çocukların gelişim alanlarını olumlu etkilediğine ilişkin bulguların yanı sıra olumsuz etkilerinin yer aldığı bulgular da mevcuttur.
Medya araç-gereçleri ve içerikleri sadece gelişim alanlarını değil, çocukların fiziksel ve ruhsal sağlıklarını, sosyal davranışlarını da hem olumlu hem de olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Alanla ilgili araştırma bulguları dikkate alındığında, medyanın çocuk üzerinde olumlu ya da olumsuz etkilerinin çocuklara sunulan medya içeriği ve kullanım süresi ile ilgili olduğu söylenebilmektedir. Dolayısıyla model alarak öğrenen çocukların üzerinde bu kadar çok etkiye sahip olan medya araç-gereçleri ve içeriklerinin yol açabileceği tüm olumlu ve olumsuz çıktılar, ilgili literatür ışığında ele alınmalıdır. Bu kitap bölümünde de medya ile kültür ilişkisine, medya kullanımının çocuklara olan etkilerine, dijital medyanın erken çocukluk dönemindeki çocukların gelişimleri üzerindeki olumlu ve olumsuz bütün çıktılarına, medya ve çocuk haklarına yer verilmiştir. Ayrıca ailelere ve öğretmenlere medya içeriklerinin kullanımı ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.