12. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu (USBES), Edirne, Türkiye, 20 - 23 Mayıs 2024, (Yayınlanmadı)
Teknolojinin hızla geliştiği günümüzde, yapay zeka, siber güvenlik, veri analitiği ve dijital eğitim platformları gibi unsurlar eğitim alanında büyük etkiler yaratmaktadır. Bu unsurlar, eğitimde yenilikçi yaklaşımların benimsenmesini sağlayarak öğrencilerin öğrenme deneyimlerini zenginleştirmekte ve öğretim süreçlerini optimize etmektedir. Teknolojinin eğitim üzerindeki etkilerini anlamak ve bu etkileri yönetmek, geleceğin eğitim sistemlerini şekillendirmek adına kritik öneme sahiptir. Sosyal bilgiler dersi, öğrencilere teknolojik değişimlerin sosyal, kültürel ve ekonomik boyutlarını anlatarak teknolojik becerileri günlük hayatında kullanabilen dijital vatandaşlar yetiştirmeyi önemli amaçlayan bir ilköğretim dersidir. Bu amaç doğrultusunda, bir taraftan öğrencilerin, dijital dünyada sorumlu ve bilinçli bireyler olarak yetiştirilirken, aynı zamanda teknolojinin toplumsal etkilerini de anlama ve değerlendirme becerilerini geliştirmeleri de vurgulanmaktadır. Bu nedenle, Sosyal Bilgiler dersinin, vatandaşlık eğitiminin dijital boyutunu öğrencilere aktarmada merkezi bir role sahip olup bu yeni çağın gerekliliklerine uygun vatandaşlar yetiştirme misyonunu üstlendiği söylenebilir. Bu bakımdan, çalışmanın temel amacı, "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" çerçevesinde şekillenen 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı'nda tanımlanan yetkinlikler, değerler, beceriler ve kazanımlar ile bu kazanımların verildiği öğrenme alanlarını, dijital vatandaşlık perspektifinden detaylı bir şekilde incelemektir. Bu amaçla, 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının dijital vatandaşlık kavramını nasıl ele aldığını ve bu yeni eğitim modelinin, öğrencileri dijital çağın getirdiği zorluklar ve fırsatlar karşısında nasıl hazırladığını ortaya koymak hedeflenmektedir. Araştırma metodolojisi olarak, nitel araştırma paradigması altında doküman incelemesi yaklaşımı benimsenmiş ve elde edilen veriler satır satır kodlama yapılarak içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Araştırma sonucunda, 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda teknolojik vurgulara diğer programlara göre daha fazla yer verildiği, öğrenme ve araştırma süreçlerinde bilişim teknolojilerinin etkin bir şekilde kullanılması ve dijital ortamlarda güvenlik ve gizliliğe ilişkin farkındalık kazanılmasına yönelik vurgular yapıldığı; mahremiyet gibi dijital ortamları da içine alabilecek değerlere ve dijital okuryazarlık, veri okuryazarlığı ve bilgi okuryazarlığı gibi okuryazarlıklara yer verildiği anlaşılmıştır.