İkinci Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi (UCEK-2019), Eskişehir, Türkiye, 3 - 05 Ekim 2019, ss.122-125, (Özet Bildiri)
Sosyal Bilgilerin faydalandığı bilim dallarından biri olan Coğrafya, insan ve doğa olaylarının mekânsal analizi, doğa ve insan yaşamı arasındaki ilişkinin araştırılması ve sosyal, ekonomik ve çevresel süreçlerin analizini kapsamaktadır. Bu nedenle, bireyin yaşadığı çevreyi analiz edebilmesi, o çevreye ilişkin bilgi sahibi olabilmesi ve çevreye karşı duyarlılık kazanabilmesinin öğretildiği ilköğretim dersi olan Sosyal Bilgiler için coğrafya konuları önem arz etmektedir. Nitekim bireye küçük yaşlarda bu bilgi, beceri ve değerin kazandırılmasında öğretmenlere büyük rol düşmektedir. Öyle ki, bilgi, beceri ve değer bağlamında coğrafi kazanımı sağlamamış öğretmenlerin öğrencilere bu kazanımları aktarırken yetersiz kalması kaçınılmazdır. Bu nedenle, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programında öğretmen adaylarına verilen coğrafya eğitiminin nasıl şekillendirildiğinin araştırılması önemli görülmektedir. Bu çalışmanın amacı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programında Coğrafya biliminin yerinin nasıl şekillendirildiğinin anlaşılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programında Coğrafya konularına ilişkin zorunlu ve seçmeli derslerin nasıl şekillendiği anlaşılmaya çalışılacaktır. Bu amaç kapsamında 2018 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programında Coğrafya derslerinin yerinin belirlenmesi beklenmektedir. Araştırma, Sosyal Bilgiler dersi içerisinde konu dağılımı bakımından önemli yer tutan Coğrafya konularının eğitimini verecek olan öğretmen adaylarının bu bilgileri hangi dersler aracılığıyla ne kadar öğrendiğini ortaya çıkarması bakımından önem arz etmektedir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmadaki ana dokümanlar Yükseköğretim Kurulunun söz konusu lisans programları için belirlediği müfredatlar ve içerikleridir. Ayrıca Eğitim Fakültelerinin ilgili lisans programlarındaki seçmeli dersler ve içerikleri de doküman olarak çalışmada incelemeye tabi tutulmuştur. Bu alanda yapılacak çalışmalar için yol gösterici bilgiler içermesi dolayısıyla çalışmanın alanyazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın sonucunda 60 adet Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programı bulunduğu; Yüksek Öğretim Kurumu tarafından bu programlarda okutulması kararlaştırılan Genel Fiziki Coğrafya. Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya, Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası, Türkiye'nin Fiziki Coğrafyası, Siyasi Coğrafya ve Türkiye Jeopolitiği olmak üzere 5 adet zorunlu Coğrafya dersinin ve genel kültür seçmeli dersleri içerisinde Türk kültür Coğrafyası adında 1 adet seçmeli dersin bulunduğu tespit edilmiştir.