5th International Turkish World Educational Sciences and Social Sciences Congress, Antalya, Türkiye, 21 - 24 Kasım 2024, ss.1-2
Mimarlık eğitimi, mesleki bilgilerle birlikte, tasarımın yapılacağı
yerin kimliğine ve ruhuna ait verilere ulaşarak tasarım sürecine entegre etmeyi
öğreten ve disiplinler arası konuların anlatıldığı bir süreçtir. Bu süreçte,
tasarım sürecini besleyen veriler teknik olabileceği gibi, tasarımın yapıldığı
yer bağlamında yerel verilerle de ilgili olabilir. Mimarlık öğrencilerinin
tasarım alanına ait yerel verileri araştırabilme ve tasarım süreçlerine entegre
edebilmeleri becerilerini geliştirebilmeleri, kullanıcı deneyimini
zenginleştiren mimari mekânlar tasarlamalarında
önemli olmaktadır. Bu bağlamda, mekan tasarımı ile yerellik ilişkisinin
kavranabilmesi için, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mimarlık Bölümü
öğrencilerine, Mimari Tasarım 302 stüdyosunda Eskişehir kent belleğiyle ilgili
çalışma konusu verilmiştir. Stüdyo sürecinde, öğrencilerin bireysel olarak
geliştirdikleri tasarımlarda, Eskişehir’e ait sosyal, kültürel, gastronomik ve
fiziksel değerlerin mimari bir karşılama merkezi binasına nasıl
yansıtılabileceği üzerine odaklanılmıştır. Proje sürecinin başlangıcında,
öğrenciler Eskişehir’in tarihi, kültürel ve fiziksel bağlamını anlamaya yönelik
kapsamlı bir araştırma sürecine dâhil edilmişlerdir. Bu araştırma sürecinin
sonunda elde edilen bulgular, öğrenciler tarafından sunumlar aracılığıyla
birbirlerine aktarılmış ve bu sayede etkili bir bilgi paylaşımı sağlanmıştır.
Bu araştırma süreci, öğrencilerin hem yerel kültürün hem de fiziksel çevrenin
mimari tasarıma nasıl entegre edileceğini keşfetmelerini sağlamıştır.
Öğrenciler, bu süreçte elde ettikleri bilgileri, karşılama merkezi binasında
kompakt bir şekilde kullanıcıya sunacak şekilde tasarımlarına yansıtmışlardır.
Proje kapsamında, öğrencilerin yerin özelliklerini anlamalarının yanı sıra, bu
bilgileri etkili ve yaratıcı bir şekilde kullanarak, kullanıcı deneyimini
zenginleştiren ve Eskişehir’in kimliğini yansıtan mekânlar oluşturma hedefi
güdülmüştür. Bu deneyim sayesinde, öğrencilerin daha önce çalışmadıkları bir
çevrede tasarım yapmaya başlamadan önce detaylı bir araştırma yapmanın ve bu
araştırmayı tasarım kararlarına dönüştürmenin önemini kavramaları sağlanmıştır.
Sonuç olarak, bu stüdyo çalışması, öğrencilerin yerel bağlamı derinlemesine
anlama ve bu bilgileri mimari tasarım süreçlerine etkili bir şekilde entegre
etme yetilerini geliştiren önemli bir eğitim deneyimi sunmuştur.