KLİMT'İN SÜSLÜ VE GÖSTERİŞLİ DÜNYASINDAN; “ADELE BLOCH-BAUER I” ESERİNE BİR BAKIŞ


Ghorbanzadeh Dızajı P.

SSD JOURNAL 2nd International Conference on Social Sciences & Humanities, Ankara, Türkiye, 9 - 11 Temmuz 2021, ss.26-36

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.26-36
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Avusturyalı ressam Gustav Klimt, genç yaşlarda sembolizm ve art nouveau akımlarından ciddi derecede etkilenerek bu akımın sanatsal etkilerini tarzına yansıtmıştır. Klimt Farklı ve ilginç ve bir o kadar da özgün üslup ve sıra dışı renk anlayışıyla kendi döneminin en önemli temsilcilerinden biridir. Sanatçı özellikle eserlerinde kadın figürlerine ayrı bir yer vererek, bu konuda bir ekol olduğunu söylemek mümkün. Sanatçı döneminin çeşitli yaş gruplarındaki kadınları resmederek, onları bazen hüzünlü, trajik, melankolik bazen de mutlu, şehvetli ve umursamaz olarak da resmettiğini görmekteyiz. Çoğunlukla resimlerinde kadınların cinsel imajına yer verilmesinin yanı sıra nadiren de olursa, kadının hamilelik, annelik ve yaşlılık gibi konularına da yer vermiştir. Bu araştırmanın konusu olan Adele Bloch-Bauer I'in portresi,  Gustav Klimt'in 1903 ve 1907 yılları arasında tamamlanan ve Altın dönemi’ne ait olan ünlü eserlerinden biri sayılmaktadır. Portre, Yahudi bir bankacı ve şeker üreticisi olan Ferdinand Bloch-Bauer tarafından sanatçıya sipariş verilerek çizilmiştir. Adele’nin portresi de bilinen bu çalışmada Klimt altın yaprak kullanılarak modeli süslemeler arasında hapsetmiştir. Art Nouveau akımının en belirgin örneklerinden biri bilinen bu eser, “Avusturya'nın Mona Lisa'sı” olarak ta bilinmektedir.