5th International Turkish World Educational Sciences and Social Sciences Congress, Antalya, Türkiye, 21 - 24 Kasım 2024, ss.1-2
Üniversiteler, öğrencilerine kapsamlı bilgi ve teorinin ötesinde
çeşitli katkılar sunmayı amaçlayan kurumlardır. Bu unsurlardan ikisi, sektörel
deneyim ve profesyonel ağ oluşturma fırsatlarıdır. Çalışmada, Eskişehir
Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü 3. sınıf
Mimari Tasarım 302 dersinde, öğrenci işveren ilişkileri üzerinden bir mimari
tasarım stüdyo süreci irdelenmektedir. Proje, gıda sektöründe faaliyet gösteren bir
şirketin Eskişehir’deki idari, üretim ve ticari binalarının bulunduğu yerleşke
için tasarlanmış bir yaşam merkezi üzerine odaklanmaktadır. İşverenin projeye
ilişkin üç ana hedefi bulunmaktadır. Birincisi, yerleşkenin kentliler
tarafından yalnızca alışveriş amaçlı kullanılmasını bir adım öteye taşıyacak;
özellikle ailelerin hafta sonları kullanımını ön plana çıkaracak kafe,
restoran, konaklama, binicilik gibi yeni işlevler sunan, yenilikçi, modern,
yeşil ve sürdürülebilir tasarım ilkelerine uygun bir yapı grubu elde etmektir.
İkincisi, yeni yapı grubunun, yerleşkenin bulunduğu kırsal alana
yabancılaşmayacak bir bakış açısıyla tasarlanmasıdır. Üçüncü hedef ise, mevcut
idari, üretim ve ticari yapıların korunarak, tasarlanan yeni yapı grubunun
mimari diline uygun bir şekilde adapte edilebilmesidir. On beş hafta süren
stüdyo sürecinde öğrenciler, mimari tasarımlarını bireysel olarak geliştirmişlerdir.
Bu sürecin önemli bir bileşeni olarak öğrenciler ile işveren arasında rutin
görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu görüşmeler aracılığıyla, işverenin istek ve
olanakları ile kendi mimari tasarım kararları arasında bir uzlaşma sağlama
deneyimi kazanmışlardır. Bununla birlikte, gerçek bir profesyonel iş ilişkisi
çerçevesinde başarılı tasarımlara yönelik bir ödül sistemi uygulanmıştır. Proje
sürecinde, öğrencilerin gerçek bir işverenle doğrudan etkileşimde bulunarak,
işveren taleplerine uygun mimari konsept ve tasarımlar geliştirme yeteneklerini
kazanmaları hedeflenmiştir. Bu süreç, öğrencilerin gerçek dünyadaki işveren
beklentilerini anlama ve bu doğrultuda yapılabilir projeler üretme becerilerini
geliştirmelerine olanak sağlamıştır. Eğitimde işverenle bu tür ilişkilerin
kurulması, öğrencilerin profesyonel alandaki yetkinliklerini artırarak, mimari
tasarım süreçlerine daha derin bir anlayış kazandırmaktadır.