GERÇEK DÜNYA DENEYİMİ: İŞVEREN ETKİLEŞİMLİ MİMARİ TASARIM EĞİTİMİ


Creative Commons License

Alptekin O., Ünver H., Kaçar A. D.

5th International Turkish World Educational Sciences and Social Sciences Congress, Antalya, Türkiye, 21 - 24 Kasım 2024, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Üniversiteler, öğrencilerine kapsamlı bilgi ve teorinin ötesinde çeşitli katkılar sunmayı amaçlayan kurumlardır. Bu unsurlardan ikisi, sektörel deneyim ve profesyonel ağ oluşturma fırsatlarıdır. Çalışmada, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü 3. sınıf Mimari Tasarım 302 dersinde, öğrenci işveren ilişkileri üzerinden bir mimari tasarım stüdyo süreci irdelenmektedir.  Proje, gıda sektöründe faaliyet gösteren bir şirketin Eskişehir’deki idari, üretim ve ticari binalarının bulunduğu yerleşke için tasarlanmış bir yaşam merkezi üzerine odaklanmaktadır. İşverenin projeye ilişkin üç ana hedefi bulunmaktadır. Birincisi, yerleşkenin kentliler tarafından yalnızca alışveriş amaçlı kullanılmasını bir adım öteye taşıyacak; özellikle ailelerin hafta sonları kullanımını ön plana çıkaracak kafe, restoran, konaklama, binicilik gibi yeni işlevler sunan, yenilikçi, modern, yeşil ve sürdürülebilir tasarım ilkelerine uygun bir yapı grubu elde etmektir. İkincisi, yeni yapı grubunun, yerleşkenin bulunduğu kırsal alana yabancılaşmayacak bir bakış açısıyla tasarlanmasıdır. Üçüncü hedef ise, mevcut idari, üretim ve ticari yapıların korunarak, tasarlanan yeni yapı grubunun mimari diline uygun bir şekilde adapte edilebilmesidir. On beş hafta süren stüdyo sürecinde öğrenciler, mimari tasarımlarını bireysel olarak geliştirmişlerdir. Bu sürecin önemli bir bileşeni olarak öğrenciler ile işveren arasında rutin görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu görüşmeler aracılığıyla, işverenin istek ve olanakları ile kendi mimari tasarım kararları arasında bir uzlaşma sağlama deneyimi kazanmışlardır. Bununla birlikte, gerçek bir profesyonel iş ilişkisi çerçevesinde başarılı tasarımlara yönelik bir ödül sistemi uygulanmıştır. Proje sürecinde, öğrencilerin gerçek bir işverenle doğrudan etkileşimde bulunarak, işveren taleplerine uygun mimari konsept ve tasarımlar geliştirme yeteneklerini kazanmaları hedeflenmiştir. Bu süreç, öğrencilerin gerçek dünyadaki işveren beklentilerini anlama ve bu doğrultuda yapılabilir projeler üretme becerilerini geliştirmelerine olanak sağlamıştır. Eğitimde işverenle bu tür ilişkilerin kurulması, öğrencilerin profesyonel alandaki yetkinliklerini artırarak, mimari tasarım süreçlerine daha derin bir anlayış kazandırmaktadır.