Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, no.64, pp.1424-1446, 2025 (Peer-Reviewed Journal)
In this study, family resilience, burnout and hopelessness levels of families with children with special needs
were examined in the context of different variables (being a mother or father, age range of the families,
education and income level, special education diagnosis of the child, and the type of school/institution the
child attends). The research was designed with the relational screening model. The participants of the study
were the families of children with special needs who attend a special education school, special education
and rehabilitation center and inclusion/integration practice in Eskişehir province and who volunteered to
participate in the research. Data were collected from 191 participants using the Demographic Information
Form, Parent Burnout Assessment, Family Resilience Inventory, and Beck Hopelessness Inventory. Data
were analyzed using Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis H Test, and Spearman Correlation Analysis.
In the study; a negative and moderate correlation was found between the Family Resilience Inventory and
Parent Burnout Assessment scores and between the Family Resilience Inventory scores and the Beck
Hopelessness Inventory scores; It was determined that there was a positive and moderate statistically
Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,
2025, sayı 64, ss. 1424-1446
Araştırma Makalesi
The Journal of Buca Faculty of Education,
2025, issue 64, pp. 1424-1446
Research Article
1425
significant relationship between the Beck Hopelessness Inventory scores and the Parental Burnout
Assessment scores. As the resilience level of families increases, burnout levels decrease; and as
hopelessness levels increase, burnout levels increase. It was also determined that women have higher SelfEfficacy levels than men. The findings of the study were discussed with the findings of the literature and
suggestions were made.
Bu araştırmada özel gereksinimli çocuğu olan ailelerin aile yılmazlık, tükenmişlik ve umutsuzluk düzeyleri
farklı değişkenler (anne ya da baba olma durumu, ailelerin yaş aralığı, eğitim ve gelir düzeyi, çocuğun özel
eğitim tanısı ve devam ettiği okul/kurum türü) bağlamında incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modeli
ile desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları, Eskişehir ilinde özel eğitim okuluna, özel eğitim ve
rehabilitasyon merkezine ve kaynaştırma/bütünleştirme uygulamasına devam eden özel gereksinimli
çocukların araştırmaya gönüllü olarak katılan aileleridir. Veriler 191 katılımcıdan Demografik Bilgi Formu,
Ebeveyn Tükenmişlik Değerlendirmesi, Aile Yılmazlık Ölçeği, ve Beck Umutsuzluk Ölçeği kullanılarak
toplanmıştır. Veriler; Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi, ve Spearman Korelasyon Analizi
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada; Aile Yılmazlık Ölçeği ve Ebeveyn Tükenmişlik
Değerlendirmesi puanları arasında ve Aile Yılmazlık Ölçeği puanları ile Beck Umutsuzluk Ölçeği puanları
arasında negatif yönlü ve orta düzeyde ilişki; Beck Umutsuzluk Ölçeği puanları ve Ebeveyn Tükenmişlik
Değerlendirmesi puanları arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu
tespit edilmiştir. Ailelerin yılmazlık düzeyinin artmasıyla, tükenmişlik düzeyleri azalmakta; umutsuzluk
düzeyleri arttıkça da tükenmişlik düzeyleri artmaktadır. Ayrıca kadınların erkeklere göre Öz-Yetkinlik
düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları alan yazın bulguları ile tartışılmış
ve önerilerde bulunulmuştur.