USVES Uluslararası sosyal bilimler ve eğitim bilimleri sempozyumu, 9 - 10 Ekim 2020, ss.713-723
Özet:
Bir toplumun, sosyo-kültürel, psikolojik anlatımının ve ekonomik kişiliğinin en
anlamlı belgeleri günümüze kadar gelmiş olan geleneksel el sanatlarıdır. Topluma
özgü duyuş ve düşüncenin en önemli ifade aracıdır. Kültürel mirası gelecek
nesillere aktarma görevini de üstlenen öğretmenin geleneksel mirasımızın
farkında olması ve bunları öğrencilere tanıtabilmesi gerekmektedir. Araştırmanın
amacı; öğretmen adaylarının geleneksel Türk el sanatlarının farkında olup
olmadıkları ve mesleki yaşantılarında bu sanatları nasıl kullanabileceklerine
ilişkin görüşlerini almaktır. Araştırmanın çalışma grubuna, 2019-2020 öğretim
yılında ESOGÜ eğitim fakültesinde öğrenim gören el sanatları ile önceden
ilgilenmiş 8 aday benzeşik örnekleme ile yolu ile araştırmaya gönüllü olarak
katılmıştır. Araştırma deseni olarak olgu bilim kullanılmıştır. Bu kapsamda,
odak grup görüşmesi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Toplanan
veriler temalara ayrılmıştır. Araştırma, öğretmen adaylarının kültürel
mirasımız olan geleneksel Türk el sanatlarımız hakkındaki farkındalıkları ve bu
sanatları yaşatabilmeleri açısından gerçekleştirebilecekleri eğitimsel
yaşantılar açısından önemlidir. Araştırma sonucunda; adayların en çok
bildikleri ve uğraştıkları el sanatı ebru sanatıdır. Adayların el sanatlardan
beklentileri ilgi ve merak düzeylerine bağlı olarak büyük ölçüde hobi olarak
kalmaktadır. Adaylar el sanatlarını meslekte öğrencileri içinde benzer
ihtiyaçları gözeterek bir hobi aracı olarak kullanabileceklerini
düşünmektedirler.
Anahtar
kelimeler: Geleneksel Türk El Sanatları, Sınıf Öğretmeni Adayı,
Sanatsal Uygulamalar