Atıf İçin Kopyala
Demirkol S., Çemrek F.
MM-Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.129-145, 2024 (Hakemli Dergi)
Özet
Dil, bireyin dünyayı ve yaşadığı çevreyi anlamasında en etkili iletişim araçlarından biridir. Dil edinimi bireyin doğduğu andan itibaren annesi ve yakın çevresiyle kurduğu iletişim ile başlar. Temel dil becerilerini oluşturan dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinden dinleme/izleme ve konuşma becerilerini birey okula başlamadan edinir, ilkokulda ise Türkçe dersleri kapsamında dört temel dil becerisinin eş zamanlı olarak geliştirilmesi hedeflenmektedir. Temel dil becerilerinin gelişmesi için öğretmenler Türkçe derslerinde farklı materyallerden ve teknolojiden faydalanabilir. Bilgisayarların ve internet kullanımının artmasıyla öğrenciler sınıf içinde veya dışında temel dil becerilerini geliştirecek etkinliklere daha fazla katılım göstermektedirler. Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde materyal kullanma durumlarını ele almaktır. Araştırmada nicel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 yılları arasında Eskişehir’de görev yapan rassal olarak seçilen 180 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde ise en çok kullanılan örnekleme yöntemlerinden biri olan basit tesadüfi örnekleme tekniği kullanılmıştır. Basit tesadüfi örnekleme tekniğinde, tüm bireylerin seçilme olasılığı eşittir ve bir bireyin seçimini diğer bir bireyin seçimini etkilememektedir. Veri toplama aracı olarak Başaran (2003) tarafından Türkçe derslerinde öğretim materyallerinin kullanılma durumunu belirlemek amacıyla geliştirilmiş anket formu uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda Eskişehir il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde öğretim materyallerini sık sık kullandığı ve sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde materyal kullanımının öğrencilerin derse katılımını her zaman arttırdığı görüşünde olduğu sonucuna ulaşılmış, uygulayıcı ve araştırmacılar için ise önerilerde bulunulmuştur.