Ekonomide Yenilik İklimini Yaratmak: Yeniliklerin Türkiye Ekonomisinde Rolü


Creative Commons License

Meçik O.

Yeniden Yapılanan Küresel Ekonomi ve Türkiye, Mustafa Erdoğdu,Sinan Alçın,Deniz Dilara Dereli,Derya Bilgin,İlkay Akbaş, Editör, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, ss.249-259, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.249-259
  • Editörler: Mustafa Erdoğdu,Sinan Alçın,Deniz Dilara Dereli,Derya Bilgin,İlkay Akbaş, Editör
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yenilik, günümüz hızla gelişen küresel ekonomisinde ekonomik büyümeyi ve rekabet gücünü yönlendirmede kritik bir faktör ve itici bir güç haline gelmiş durumdadır. Yeniliği teşvik eden bir ortam yaratmak, yenilik yeteneklerini geliştirmek isteyen ülkeler için çok önemlidir. Günümüz dünyasında, yenilik yapan ekonomilerin başarılı olma ve gelişme olasılığı daha yüksekken, risk almayan ekonomiler geride kalmaktadır. Zira yenilik, yeni endüstriler yaratabilen ve mevcut olanları dönüştürebilen yeni ürünlerin, hizmetlerin ve iş modellerinin geliştirilmesini sağlayan bir dinamik olup, firma ve endüstrilerin gelişmesine yönelik verimlilik ve rekabet edebilirlikte iyileşmeye yol açabilmektedir. Bu sayede istihdamın güçlenmesi ve ekonomik büyümenin hızlanması, dolayısıyla yoksulluk ve eşitsizliğin azaltılması mümkün olabilmektedir. Bu çalışma, Türkiye'nin yenilik iklimi yaratma kapasitesine odaklanmakta ve ülkede yeniliği destekleyebilecek veya engelleyebilecek faktörleri araştırmaktadır. Bu kapsamda, Küresel İnovasyon Endeksi'ne dayalı verilerden hareketle Türkiye'nin mevcut yenilik performansına genel bir bakış sunulmaktadır. Çalışmada; kurumsal faktörler, beşerî sermaye ve araştırma, altyapı, piyasa gelişmişliği ve bilgi-teknoloji çıktıları gibi yenilik yaratma kapasitesini etkileyebilecek çeşitli faktörler incelenmektedir. Türkiye ekonomisinin yenilik için daha destekleyici bir ortamı nasıl yaratabileceğine dair öneriler olarak; araştırma-geliştirme yatırımlarının artırılması, iş ortamının iyileştirilmesi, bilgi paylaşımı ve iş birliği ile yenilik kültürünün teşvik edilmesine yer verilebilir. Sonuç olarak Türkiye’nin, daha yenilikçi ve rekabetçi bir ekonomi olma potansiyeline sahip olduğu değerlendirilmektedir. Türkiye ekonomisinde yenilik ikliminin oluşturulabilmesi ve teşvik edilmesi, ekonomide uzun vadeli yenilik faaliyetlerinin gelişmesi ve çıktılarının elde edilmesi açısından büyük öneme sahiptir. Türkiye ekonomisinin eğitim, altyapı ve iş birliğine yönelik doğru yatırımlarla, gelecek yıllarda istihdam yaratma kapasitesinin artırılması ve ekonomik büyümenin desteklenmesi yoluyla jeo-politik açıdan bölgede lider bir merkez olma iddiasını ortaya koyabileceği vurgulanmalıdır. 

Innovation has become a critical factor and a driving force in driving economic growth and competitiveness in today's rapidly developing global economy. Creating an environment that encourages innovation is crucial for countries that want to develop their innovation capabilities. In today's world, economies that innovate are more likely to succeed and thrive, while economies that do not take risks lag. Because innovation is a dynamic that enables the development of new products, services, and business models that can create new industries and transform existing ones and can lead to improvements in productivity and competitiveness for the development of companies and industries. In this way, it is possible to strengthen employment and accelerate economic growth, thus reducing poverty and inequality. This study focuses on Turkey's capacity to create an innovative climate and explores the factors that can support or hinder innovation in the country. In this context, an overview of Turkey's current innovation performance is presented based on data based on the Global Innovation Index. Various factors that can affect the innovation capacity such as institutional factors, human capital and research, infrastructure, market development, and information-technology outputs are examined in this study. Suggestions on how the Turkish economy can create a more supportive environment for innovation; increasing research and development investments, improving the business environment, encouraging information sharing and cooperation, and promoting a culture of innovation can be included. As a result, Turkey is considered to have the potential to become a more innovative and competitive economy. Creating and promoting an innovation climate in the Turkish economy is of great importance in terms of developing long-term innovation activities in the economy and obtaining their outputs. It should be emphasized that with the right investments in education, infrastructure, and cooperation, the Turkish economy can assert its claim to be a leading center in the region in terms of geo-political terms, by increasing its employment creation capacity and supporting economic growth in the following years.