21.ULUSAL ANATOMİ KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 28 - 29 Kasım 2020
Amaç
Özellikle
son çeyrek asırdır teknoloji hayatımızın her alanına hızla hâkim olmaya
başlamış durumdadır. Eğitim alanı ise teknolojiden bağımsız kalmanın imkânsız
olduğu alanlardan birisidir. Eğitimde yöntem, materyal ve uygulama yönünden
meydana gelen pek çok değişim hayatımızda sıradanlaşmıştır. Bir süredir
gelişimini sürdürmekte olan uzaktan eğitim, COVID-19 pandemisi nedeniyle eğitim
alanına çok ani ve bütüncül bir giriş yapmıştır. Teorik eğitimler için uygun alternatif
bulmak nispeten kolayken, tıp eğitimi gibi uygulama gerektiren alanlarda
uzaktan eğitimin verimliliği tartışmalı hale gelmiştir. Tıp eğitiminin en temel
derslerinden biri olan Anatomi eğitimi ise klasik olarak kadavra veya gerçeğine
uygun tasarlanmış plastik materyaller ile üç boyutlu düşünmeyi sağlayacak
şekilde dokunarak ve görerek öğrenme temeline dayanır. Uzaktan öğrenim
sürecinde yüz yüze laboratuvarların yapılamaması nedeniyle öğrenciler geleneksel
anatomi öğrenim şeklinden mahrum kalmıştır. Bu çalışmadaki amacımız uzaktan
anatomi eğitiminin verimliliğine dair öğrencilerin görüşlerini değerlendirmek
ve ilerleyen süreçte uzaktan anatomi eğitiminin verimliliğini artırmaktır.
Yöntem
Çalışmada
kullandığımız anketimiz 2019-2020 eğitim öğretim yılında Eskişehir Osmangazi
Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde eğitim gören 1. Sınıf öğrencilerine uygulandı.
Toplam 301 kişiden 239 kişi anketi tamamladı. Anketimizin giriş bölümünde
anketi ve amaçlarını açıklayan, gönüllü onamı soran ifadeler bulunmaktadır.
Sonraki bölümde yaş, cinsiyet, ailenin maddi geliri, eğitime katılınılan
yerleşim yeri gibi verileri toplayan demografik sorular mevcuttur. Üçüncü
bölümde uzaktan anatomi eğitimi ile ilgili sorular vardır. Son kısımda uzaktan
Anatomi eğitiminin diğer temel bilim dersleriyle karşılaştırılması hakkında
sorular bulunmaktadır. Anketin son sorusu ise daha iyi bir uzaktan anatomi
eğitimi için önerileri sorgulayan açık uçlu ve zorunlu olmayan bir soru
bulunur. Google formlar üzerinde hazırlanan anket çalışması internet üzerinden
öğrencilere ulaştırılmış ve sonuçlar da yine Google formlar üzerinden elde
edilmiştir.
Bulgular
“Uzaktan
anatomi eğitimi geleneksel anatomi eğitiminden daha verimlidir” önermesine
öğrencilerimizin %66,1’i “hiç katılmıyorum”, %16,3’ü ise “az katılıyorum”
seçeneğini işaretlemiştir. “Uzaktan anatomi eğitimi benim için uygundur”
önermesine ise öğrencilerin %47,3’ü hiç katılmadığını belirtmiştir. “Uzaktan
anatomi eğitiminde teorik eğitimden memnun kaldım” ibaresine hiç katılmayan ve
az katılanların toplam yüzdesi %58,6 iken, “Uzaktan anatomi eğitiminde pratik
eğitimden memnun kaldım” ibaresine hiç katılmayan ve az katılanların toplam
yüzdesi %79,9 olarak tespit edildi. Anketin sonundaki açık uçlu soruda ise pek
çok öğrenci uzaktan anatomi eğitiminin zorluğundan bahsetmiş ve en azından
uygulamaların yüz yüze yapılması isteğini belirtmiştir.
Sonuçlar
Anketimize
katılan 239 ESOGÜ Tıp Fakültesi 1. sınıf öğrencisinden alınan yanıtlara göre
uzaktan anatomi eğitiminin özellikle uygulama dersleri yönünden verimliliği
geleneksel anatomi eğitimine göre düşük bulunmuştur.
Objectives
Especially in the last 25 years, technology has begun to
dominate all areas of our lives. Education is one of the areas where it is
impossible to be independent from technology. Many changes that occur in terms
of method, material and application in education have become commonplace.
Distance education has made a very sudden and holistic entry into the education
field due to the COVID-19 pandemic. Although it is relatively easy to find a
suitable alternative for theoretical training, the efficiency of distance
education in areas that require practice such as medical education is still
controversial. Traditional education of Anatomy is based on learning by seeing and
touching with cadavers or plastic materials in a way that enables
three-dimensional thinking. Due to the lack of face-to-face laboratories in the
distance learning process, the students were deprived of the traditional
anatomy learning style. Our aim in this study is to evaluate students' views on
the efficiency of distance anatomy education and to increase the efficiency of
remote anatomy education in the future.
Methods
Our questionnaire that we used in the study was applied to
1st grade students of Eskişehir Osmangazi University Faculty of Medicine in the
2019-2020 academic year. A total of 239 people out of 301 people completed the
survey. In the introduction part of our survey, there are expressions
explaining the survey and its aims and asking for voluntary consent. In the
next section, there are demographic questions that collect data such as age,
gender, financial income of the family, and location during education. In the
third part, there are suggestions about distance anatomy education. In the last
part, there are suggestions about the comparison of distance Anatomy education
with other basic science courses. The last question of the questionnaire was
questioned recommendations for a better distance anatomy education. The survey
study prepared on Google forms and sent students via web.
Results
66.1% of our students marked "I do not agree at
all" and 16.3% of them marked "I agree less" with the statement
of "Distance anatomy education is more efficient than traditional anatomy
education". On the other hand, 47.3% of the students stated that they did
not agree at all with the statement of "Distance anatomy education is
suitable for me". The total percentage of students who did not agree at
all or agreed less with the statement "I was satisfied with the
theoretical education in distance anatomy education" was 58.6%, when it
comes to practical education the
percentage was 79.9%. In the open-ended question at the end of the
questionnaire, many students mentioned the difficulty of distance anatomy
education and expressed their desire to make the practical lessons face-to-face.
Conclusions
According to the responses of 239 ESOGU Faculty of
Medicine 1st grade students who participated in our survey, the efficiency of
distance anatomy education, especially in terms of practice lessons, was found
to be lower than traditional anatomy education.