11 Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Elazığ, Türkiye, 23 - 25 Ekim 2023, ss.168-169, (Özet Bildiri)
Bu araştırma, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ders sırasında sergiledikleri siber aylaklık düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının siber aylaklık düzeylerinin, özellikle demografik değişkenler (cinsiyet ve sınıf) ve teknoloji kullanım alışkanlıkları (sahip olunan teknolojik cihazlar ve günlük teknolojik cihazlarla geçirilen süre) açısından nasıl şekillendiğini ve değiştiğini anlamak bu çalışmanın ana hedefidir. Araştırma, bilimsel bir yaklaşım olan nicel araştırma yönteminin desenlerinden tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin sosyal bilgiler öğretmenliği bölümünde farklı sınıf düzeylerinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğretmen adaylarının siber aylaklık düzeylerini ölçmek amacıyla Akbulut, Dursun, Dönmez ve Şahin (2016) tarafından geliştirilen "Siber Aylaklık Ölçeği" kullanılmıştır. Bu ölçek, katılımcıların dijital dünyayla ilişkilerinin daha iyi anlaşılmasına yardımcı olacak çok yönlü bir araç olarak görülmektedir. Ayrıca, araştırmada katılımcıların demografik özellikleri, günlük internet kullanım alışkanlıkları gibi önemli bilgileri toplamak amacıyla bir kişisel bilgi formu da kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizleri için IBM SPSS Version 22.00 programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarının, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının siber aylaklık düzeyleri ile ilgili değerli bilgileri ortaya koyacağı beklenmektedir. Bu nedenle, araştırmanın bulguları, eğitim alanında yapılan uygulamaların ve oluşturulan politikaların daha iyi anlaşılmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunabilecek önemli bulgular sunabilir. Bu bulgular, eğitim sistemlerinin öğretmen adaylarının siber aylaklık davranışlarına nasıl yanıt verebileceğini ve bu davranışları azaltmaya yönelik stratejilerin nasıl geliştirilebileceğini daha iyi anlamamıza yardımcı olabilir. Araştırmanın sonuçları, tamamlandığında daha ayrıntılı ve kapsamlı bir şekilde sunulacaktır.