International Journal of Applied Economic and Finance Studies, cilt.2, sa.2, ss.19-30, 2017 (Hakemli Dergi)
Kamu kesiminde yaşanan dönüşüm sonucunda ortaya çıkan yeni kamu yönetimi anlayışıyla beraber ülkeler; mali
saydamlığı, hesap verebilirliği ve performans yönetiminin uygulanabilirliğini sağlamak için kamu mali
yönetimlerinde düzenlemelere gitmişlerdir. Ülkemizde 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrolü Kanunu ile
beraber kamuda kaynaklarının kullanımında verimliğin, etkinliğin ve tutumluluğun sağlanmasını; mali
saydamlığı ve hesap verme sorumluluğunun güçlendirilmesini hedeflenerek performans esaslı bütçeleme sistemi
uygulanmaya başlamıştır. Performans esaslı bütçeleme sisteminin temel unsurlarını; stratejik plan, performans
programı ve faaliyet raporu oluşturmaktadır. Kamu idarelerinin bu üç temel belgeyi performans esaslı bütçeleme
sistemi gereğince hazırlamaları yasal bir yükümlülüktür. Stratejik plan ve performans programları aracılığıyla
kamu idareleri temel politika hedefleri ile bunların kaynak ihtiyaçları arasında bağlantıyı sağlarken; söz konusu
belgelerde öngörülen hedeflere ilişkin gerçekleşmeleri ise faaliyet raporları aracılığıyla kamuoyuna
açıklamaktadırlar. Üç temel belgenin yanı sıra kamu idarelerinin performans esaslı bütçeleme sistemi,
performans denetimi ile tamamlanmaktadır. Çalışmanın amacı; kamu mali yönetiminde performans esaslı
bütçeleme sürecinin tamamlayıcı unsuru olan performans denetimini, Sayıştay’ın performans denetim kriterlerini
dikkate alarak değerlendirmektir. Çalışmada performans denetim kriterlerinin, performans esaslı bütçeleme
sürecine katkıları ortaya konulmaya çalışılmıştır.