Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.21, sa.3, ss.1808-1838, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, okul psikolojik danışmanlarının öğrencilerin sergilediği problem
davranışlara ve problem davranışların azaltılmasında uygulamalı davranış analizinin
kullanılmasına ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırmaya, Eskişehir Merkezde bulunan
devlete ait ilk ve ortaokullarda görev yapan 16 psikolojik danışman katılmıştır. Kartopu
örnekleme yoluyla ulaşılan katılımcılarla araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme
formu kullanılarak görüşme yapılmış ve görüşmeler kayıt edilmiştir. Verilerin
toplanmasının ardından dökümü yapılan ses kayıtlarına betimsel analiz uygulanmıştır.
Bulgulara göre, okul psikolojik danışmanları, aileleri öğrencilerin problem davranışlarının
kaynağı olarak görmekte ve problem davranışları azaltmak amacıyla en çok aile-çocuk
görüşmeleri yapmaktadırlar. Uygulamalı davranış analizi hakkında bilgileri olup olmadığı
sorulan katılımcılardan sadece biri bilgi sahibi olduğunu söylerken kendilerine uygulamalı
davranış analizi ve öğrencilerin problem davranışlarında kullanılması hakkında bilgi verilen
diğer katılımcılar söz konusu yöntemlerin küçük yaştaki öğrencilerin bulunduğu anaokulu
ya da ilkokullarda ya da öğrenci sayısının az olduğu sınıflarda kullanılabileceğini
söylemişlerdir. Katılımcılar ayrıca, öğrencilerin problem davranışlarının azaltılması için
yapılması gerekenlerin aile eğitimine ağırlık vermek ve sınıflardaki öğrenci sayısını azaltmak
olduğunu ifade etmişlerdir.