11. Üniversiteler Psikolojik Danışma ve Rehberlik Sempozyumu, Eskişehir, Türkiye, 12 - 13 Ekim 2023, ss.115-116
Psikolojik danışmanlık ve rehberlik merkezleri bireylerin kişisel, sosyal, akademik ve kariyer
gelişimlerini desteklemek için çeşitli hizmetler sunmaktadırlar. Bu hizmetler bireylerin psikolojik
sağlığını koruma ve geliştirme konularında büyük önem taşımaktadır. Psikolojik danışmanlık
ve rehberlik merkezlerinin etkinliğini artırmak için çeşitli teknolojilerinden yararlanmak
mümkündür. Bu teknolojiler arasında bilgisayar yazılımları, mobil uygulamalar, sanal gerçeklik
ve yapay zeka yer almaktadır. Bu bildiride, psikolojik danışmanlık ve rehberlik merkezi
otomasyonunun psikolojik yardım hizmetlerinde kullanılmasının potansiyel faydaları ve bu
hizmetleri daha etkili ve erişilebilir hale getirebilmesi ele alınmaktadır.
Otomasyonlar sayesinde randevu planlaması daha etkili ve düzenli hale getirilmekte ve
danışanların kendilerine uygun zamanda randevu bulmaları kolaylaşmaktadır. Danışanların
randevu notları ve kişisel bilgileri güvenli bir şekilde saklanmaktadır. Uzmanlar arası bilgi
paylaşımı yapılacağı zaman veriler dijital olarak paylaşılarak olası veri sızıntılarının önüne
geçilmektedir. Uzmanlar, danışanların ödevlerini otomasyon aracılığıyla takip edebilirler, bu da
danışanların ilerlemesini daha yakından izlemelerine yardımcı olmaktadır. Uzmanlar,
otomasyon aracılığıyla danışanlara çevrimiçi anketler göndererek daha fazla veri
toplayabilirler. Bu, tedavi süreçlerinin daha iyi anlaşılmasına ve kişiselleştirilmesine yardımcı
olur. Danışanlar ve uzmanlar arasında otomasyonun sağladığı iletişim kanalı, hassas
konularda güvenli bir iletişim ortamı sunmaktadır. Çevrimiçi danışma imkanı, danışanların
istedikleri yerden katılabilmesine, konforlu ve hızlı bir danışma deneyimi yaşamalarına olanak
tanımakta ve bu da erişilebilirliği arttırmaktadır. Otomasyonlar; toplanan verilerin kolayca analiz
edilmesi ve farklı filtrelerle sınıflandırılabilmesi yönünden daha iyi bir karar verme sürecine
katkı sağlamakla birlikte, randevu bildirimleri, duyurular ve geri bildirim toplama süreçlerini
otomatikleştirmesi ile iletişimi daha etkili bir hale getirmektedir.
Otomasyonlarla ilgili dört uzmanın görüşü alınmıştır. Uzmanlar, psikolojik danışmanlık ve
rehberlik merkezi otomasyonunun uygulanması konusunda görüş birliği içerisindeler.
'Otomasyonun kullanılması, randevulara daha fazla katılım sağladı. Randevu planlamasının
daha düzenli hale gelmesi ve danışanların uygun zamanlarda randevu bulabilmesi,
danışanların daha istekli bir şekilde rehberlik hizmetlerinden yararlanmalarını destekliyor' ve
'Psikolojik danışmanlık ve rehberlik merkezi otomasyonu, danışanların ödev olarak verilen
etkinlikleri yapma sıklığını artırdı. Otomasyon, danışanların ilerlemesini daha yakından izleme
ve bu etkinlikleri düzenleme konusunda daha etkili bir araç sağlıyor.' gibi görüşlerle
otomasyonun merkezlerin etkinliğini artırmak için önemli bir potansiyele sahip olduğunu
belirtmektedirler. Aynı zamanda bu teknolojinin yaygın olarak benimsenmesi, bireylerin daha
kaliteli psikolojik yardım hizmetlerinden yararlanmasına yardımcı olabilir.
Psychological counselling and guidance centres provide a range of services to support the
personal, social, academic and career development of individuals. These services are of great
importance in protecting and improving the psychological health of individuals. It is possible to
benefit from various technologies to increase the effectiveness of psychological counselling
and guidance centres. These technologies include computer software, mobile applications,
virtual reality and artificial intelligence. The aim of this paper is to discuss the potential benefits
of the use of automation in counselling and support services for mental health, and to make
these services more effective and accessible.
Automation makes scheduling more efficient and organised, and makes it easier for clients to
find an appointment at a time that suits them. Appointment notes and personal client
information are stored securely. When information needs to be shared between specialists,
data is exchanged digitally to prevent potential data leakage. Experts can track client
assignments through automation, helping them to monitor client progress more closely.
Experts can collect more data by sending online questionnaires to clients through automation.
This helps to better understand and personalise treatment processes. The automated
communication channel between clients and professionals provides a safe environment for
communicating about sensitive issues. Online consultations allow clients to participate from
wherever they are and have a convenient and fast consultation experience, increasing
accessibility. Automation contributes to a better decision-making process by making it easy to
analyse and classify the collected data with different filters, and makes communication more
effective by automating appointment notifications, announcements and feedback collection
processes.
Four experts were consulted about automation. The experts are in consensus on the
implementation of the automation of the psychological counseling and guidance center: 'The
use of automation has led to more participation in appointments. Appointment scheduling
became more regular and clients were able to find appointments at convenient times, which
supports clients to use counseling services more willingly' and 'The psychological counseling
and guidance center automation increased the frequency with which clients did the activities
assigned as homework. Automation provides a more effective tool for monitoring the progress
of clients more closely and organizing these activities." They state that automation has a
significant potential to increase the effectiveness of the centers. At the same time, the
widespread adoption of this technology can help individuals benefit from better quality
psychological help services.