II. Business & Organization Research Conference (BOR), İzmir, Türkiye, 4 - 06 Eylül 2019, ss.190-202
Sosyal medya araçları, kullanıcılarına gün geçtikçe daha fazla sosyal bilgi sağlamaktadır. Bu ortamlar, çeşitli sosyal ağlarda gerçekleşen faaliyetler ve sohbetler hakkında gerçek zamanlı bilgiye kolaylıkla erişme imkânı tanımaktadır. Bu dijital ortam, getirdiği avantajların yanı sıra gelişmeleri kaçırma korkusu (fear of missing out) olarak adlandırılan bir olguyu gün yüzüne çıkarmıştır. Gelişmeleri kaçırma korkusu (GKK), bireylerin çalışma hayatını olumsuz yönde etkileyen sosyal medya bağlılığı, problemli akıllı telefon kullanımı ve sanal kaytarma gibi birçok istenmeyen sonuca neden olmaktadır. Bu bağlamda, İşletme ve Örgütsel Davranış literatüründe görece yeni bir olgu olan ve özellikle üretkenlik karşıtı davranışlardan biri olarak görülen sanal kaytarmaya yol açan GKK’nın nedenlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu çalışmada, Türkiye’deki kamu bankaları ve özel bankalarda çalışan 443 çalışandan anket yoluyla veri toplanmıştır. Çalışmada kullanılan anketler; bankacılık sektöründe çalışanların demografik özelliklerini, iş yüklerini ve GKK düzeylerini öğrenmeye yönelik sorulardan oluşmaktadır. Çalışma için oluşturulan hipotezleri test etmek için verilere t-testi, tek yönlü ANOVA ve regresyon analizi uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları; GKK ile bireyin yaşı, eğitim düzeyi ve iş yükü arasında anlamlı ilişkiler olduğunu göstermektedir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre yaş ve eğitim düzeyi ile GKK arasında olumsuz yönde bir ilişki mevcutken; iş yükü ile GKK arasında olumlu yönde bir ilişki vardır. Bireyin cinsiyeti, medeni durumu, çalıştığı kurum tipi ve görev pozisyonu ise GKK’yı etkilememektedir. Bu çalışma, literatürde GKK’nın öncüllerinin belirli bir meslek grubu örnekleminde incelendiği ilk çalışma olma özelliğini taşımaktadır.
Social media tools
provide more and more social information to users. These platforms allow easy
access to real-time information about activities and conversations in various
social networks. In addition to its advantages, this digital environment has
revealed a phenomenon called fear of missing out (FoMO). FoMO, which is a
relatively new phenomenon in the Business and Organizational Behavior
literature, causes many undesirable consequences such as social media addiction,
problematic smartphone use and cyberloafing that negatively affect the working
life of individuals. In this context, it is aimed to reveal the reasons of FoMO,
that leads to cyberloafing particularly, which is seen as one of the counterproductive
work behaviors.
In this study, data
were collected through questionnaires from 443 employees working in state-owned
banks and private banks in Turkey. The questionnaires in this study consist of
questions about the demographic characteristics, workload and FoMO levels of
the employees in the banking sector. To test the hypotheses of study, data were
analysed using independent samples t-test, one way Anova and regression
analysis.
The results of the
study show that there are significant relationships between FoMO and age,
education level and workload of the individuals. According to the results
obtained, while there is a negative relationship between age and FoMO and
between education level and FoMO; there is a positive relationship between the
workload and FoMO. The gender, marital status, type of bank and job position of
the individual do not affect FoMO. This study is the first study in the
literature in which FoMO’s precessors are examined in a sample of a particular
occupational group.