Öğretmen adaylarının dijital materyal tasarımı yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Çeliker Ercan G., Akın Demircan Z., Kaşarcı İ.

13. Uluslararası Sosyal, Beşeri ve Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul, Türkiye, 1 - 03 Aralık 2022, ss.89-95

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.89-95
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknoloji insan yaşamının önemli bir parçası haline geldiğinden günümüzde düzenlenen eğitim etkinliklerinde de teknolojiden yararlanmak bir gereklilik haline gelmiştir. Ancak bunun olabilmesi için teknolojiyi etkili bir biçimde kullanan öğretmenlerin yetiştirilmesi önemli görülmektedir. Bu doğrultuda bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının eğitim süreçlerinin önemli bir parçası olan öğretim materyallerinin tasarımında teknolojiden yararlanmaya yönelik yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada öğretmen adaylarının dijital materyal tasarımı yeterlikleri cinsiyet, eğitim görülen bölüm, sınıf düzeyi ve kişisel bilgisayara sahip olma durumları yönünden incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışılabilir evreni bir devlet üniversitesinde, 2022-2023 eğitim öğretim yılında, Eğitim Fakültesinde eğitim görmekte olan öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise kolaylı örnekleme tekniği ile belirlenmiş olan 340 öğretmen adayından oluşmuştur. Araştırmada öğretmen adaylarının dijital materyal tasarımı yeterliklerinin belirlenmesinde Göçen-Kabaran ve Uşun (2021) tarafından geliştirilen Dijital Materyal Tasarımı Yeterlikleri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde nicel veri analiz yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının dijital materyal tasarımı yeterliklerinde cinsiyet değişkeninde istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmazken, kişisel bilgisayara sahip olup olmamaları, öğrenim gördükleri bölüm ve sınıf düzeyleri açısından anlamlı farklılıklar bulunmuştur.