Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BURAK DİKİLİTAŞ
Danışman: Sezcan Yılmaz
Özet:
İniş takımları hava araçlarındaki en önemli yapısal bileşenlerinden
birisidir. İniş takımları yerle temasta olduğu anlarda hava araçlarının
ağırlığını taşırken aynı zamanda iniş-kalkış sırasında oluşan ilave yükleri
azaltarak sönümler. İnsansız hava araçlarında ihtiyaçlar doğrultusunda çok
farklı tiplerde iniş takımları kullanılabilmektedir. İniş takımı tasarımında en
önemli parametre ana ve burun iniş takımlarına gelecek yüklerdir. Bu tez
çalışmasında sabit kanatlı bir insansız hava aracı için katı yaprak yaylı bir iniş
takımlarının tasarımı ve yapısal analizi gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda
öncelikle burun ve ana iniş takımının ön tasarımı gerçekleştirilmiştir. Katı
modeli oluşturulan iniş takımları üzerlerine gelen yükler karşısında meydana
gelen Von-Mises gerilmeleri ile deformasyon değerleri bir sonlu elemanlar
programı vasıtası ile bulunmuştur. Ardından iniş takımlarında kullanılan katı
yaprak yaylar için topoloji optimizasyonu yapılarak kütle azaltımı
gerçekleştirilmiş ve sonuçlara göre tasarım güncellenmiştir. Yeni tasarım için
de yine sonlu elemanlar analizi ile Von-Mises gerilmeleri ile deformasyon
değerleri hesaplanmıştır. Elde edilen değerler ile dinamik bir analiz olan
modal analize bağlanarak oluşacak frekans modları elde edilmiştir. Değerlendirilen
tasarıma ait emniyet değerlerinin havacılık için kabul edilen sınırlar
içerisinde olduğu doğrulanmıştır.