Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GAMZE GİRAY
Danışman: Elif Aydoğdu
Özet:
Amaç: Bu çalışmanın amacı Türkiye, Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere ve
Çin Halk Cumhuriyeti’ndeki okul yöneticilerinin yetiştirilme ve atanma süreçlerinin
karşılaştırmalı olarak incelenmesi, eğitim yönetimi alanındaki akademisyenlerin
görüşlerinin alınması ve bu kapsamda elde edilen verilerin kullanılarak Türkiye’de okul
müdürlerinin yetiştirilmesi ve atanması süreçlerinin değerlendirilmesidir.
Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasının kullanıldığı
çalışmada amaçlı örnekleme yöntemi ile Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, Çin
Halk Cumhuriyeti ve Türkiye seçilmiş ve bu ülkelerde okul müdürlerinin yetiştirilmesi
ve atanması süreçleri doküman analizi ile incelenmiştir. Eğitim yönetimi alanındaki
uzman akademisyenlerle yapılan görüşmelerde çalışma grubunu İstanbul il sınırları
içerisinde bulunan ve bünyesinde eğitim yönetimi lisansüstü programı bulunduran
üniversitelerden ölçüt örnekleme ile seçilen ve araştırmaya gönüllülük esasıyla katılan
altı katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmacılardan elde edilen veriler içerik analizine tabi
tutulmuştur.
Bulgular: Ülkelerin okul müdürü yetiştirme ve atama politikalarının
karşılaştırmalı olarak incelendiği bölümde Türkiye hariç diğer ülkelerde okul
müdürlüğünün bir meslek olarak ele alındığı, standartların oluşturulduğu ve hizmet
öncesi eğitim verilerek adayların sertifika aldıkları bulgularına ulaşılmıştır.
Akademisyenler ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerde ise alan
uzmanlarının okul müdürü yetiştirme ve atanması süreçleriyle ilgili sorun olarak
gördükleri alanlar, atama, yerleştirme ve müdürler göreve başladıktan sonraki izleme ve
değerlendirme süreçleri ile ilgilidir. Sonuç ve Öneriler: Çalışmanın sonucunda Türkiye’de okul müdürlüğünün bir
meslek olarak ele alınmadığı, bu konudaki politikaların sürekli değiştirildiği ve bu
sürecin değiştirilmesi için paydaşların da dahil olduğu bir sistem tasarlanmasının gerekli
olduğu saptanmıştır. Dolayısıyla çalışmada okul müdürlerinin yetiştirilmesi ve atanması
süreci için bir öneri sunulmuştur.