İngiltere, A.B.D. ve Çin Halk Cumhuriyetindeki uygulamalar ışığında Türkiye'de okul müdürlerinin yetiştirilmesi ve atanması üzerine bir değerlendirme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GAMZE GİRAY

Danışman: Elif Aydoğdu

Özet:

Amaç: Bu çalışmanın amacı Türkiye, Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere ve Çin Halk Cumhuriyeti’ndeki okul yöneticilerinin yetiştirilme ve atanma süreçlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi, eğitim yönetimi alanındaki akademisyenlerin görüşlerinin alınması ve bu kapsamda elde edilen verilerin kullanılarak Türkiye’de okul müdürlerinin yetiştirilmesi ve atanması süreçlerinin değerlendirilmesidir. Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasının kullanıldığı çalışmada amaçlı örnekleme yöntemi ile Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, Çin Halk Cumhuriyeti ve Türkiye seçilmiş ve bu ülkelerde okul müdürlerinin yetiştirilmesi ve atanması süreçleri doküman analizi ile incelenmiştir. Eğitim yönetimi alanındaki uzman akademisyenlerle yapılan görüşmelerde çalışma grubunu İstanbul il sınırları içerisinde bulunan ve bünyesinde eğitim yönetimi lisansüstü programı bulunduran üniversitelerden ölçüt örnekleme ile seçilen ve araştırmaya gönüllülük esasıyla katılan altı katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmacılardan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Bulgular: Ülkelerin okul müdürü yetiştirme ve atama politikalarının karşılaştırmalı olarak incelendiği bölümde Türkiye hariç diğer ülkelerde okul müdürlüğünün bir meslek olarak ele alındığı, standartların oluşturulduğu ve hizmet öncesi eğitim verilerek adayların sertifika aldıkları bulgularına ulaşılmıştır. Akademisyenler ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerde ise alan uzmanlarının okul müdürü yetiştirme ve atanması süreçleriyle ilgili sorun olarak gördükleri alanlar, atama, yerleştirme ve müdürler göreve başladıktan sonraki izleme ve değerlendirme süreçleri ile ilgilidir.  Sonuç ve Öneriler: Çalışmanın sonucunda Türkiye’de okul müdürlüğünün bir meslek olarak ele alınmadığı, bu konudaki politikaların sürekli değiştirildiği ve bu sürecin değiştirilmesi için paydaşların da dahil olduğu bir sistem tasarlanmasının gerekli olduğu saptanmıştır. Dolayısıyla çalışmada okul müdürlerinin yetiştirilmesi ve atanması süreci için bir öneri sunulmuştur.