Türk genel maksatlı helikopterinde kullanılan "Push Rod" parçaları için imalat yöntemi geliştirilmesi ve oluşan mikro çatlak oluşumunun engellenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİRKAN KONAGAR

Danışman: Melih Cemal Kuşhan

Özet:

Türk Genel Maksatlı Helikopterinde kullanılan "Push Rod" parçalarının gövde kısmında kullanılan EN AW-2024 (AlCu4Mg1) alüminyum alaşımı boru için verilen teknik resim gerekliliklerini sağlayabilmek için uygulanan bu proje; üretim geliştirme çalışması yapılan şişirme prosesi, sıvama prosesi ve bu proseslerin sonucunda oluşan mikro çatlakların önlenmesi konularını kapsamaktadır. Şişirme işlemi, dünyada genellikle çelik borularda kullanılmaktadır. Ülkemizde ise yaygın bir proses değildir. Yaygın olmayan bu imalat yönteminin geliştirilmesi ve bu yöntemin yerini alabileceği birçok uzun ve masraflı akış şekillendirme gibi proseslerin kısaltılmasının ülkemizdeki endüstriye katma değeri muazzam öneme sahiptir. İmalat endüstrisinin hızlı gelişmesiyle birlikte, sıvama teknolojisi, malzeme tasarrufu, tedarik süresinin azaltılması ve ürün kalitesinin arttırılması gibi avantajları nedeniyle otomobil, havacılık ve havacılık endüstrilerinde giderek daha yaygın bir şekilde uygulanmaktadır. Bu çalışmada boru şişirme, sıvama prosesleri ve bunların birbirlerine olan etkileri incelenmiştir. Deneysel yöntemlerle bu iki proses birlikte uygulanmış ve ortaya çıkan mikro çatlak sorunları incelenmiştir. Isıl işlem uygulamalarının bu prosesler üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Anahtar Kelimeler: "Push rod", Boru şişirme, Sıvama, Mikro çatlak