Elektrikli Araçlar için Pekiştirmeli Öğrenme Tabanlı Rota Planlama


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Computer Engineering Dept, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE ASLAN

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Ahmet Yazici

Eş Danışman: İnci Sarıçiçek

Özet:

Kent nüfusunun hızlı artışı ve e-ticaret faaliyetlerindeki yükseliş, son kilometre teslimat süreçlerinde önemli zorlukları beraberinde getirmiştir. Bu bağlamda, çevre dostu bir alternatif olarak elektrikli araçların (EV) son kilometre teslimatta kullanımı ön plana çıkmaktadır. Elektrikli araçlar, hava kirliliğini azaltmanın yanı sıra enerji verimliliği ve sürdürülebilir şehir içi ulaşım sistemlerinin geliştirilmesine de önemli katkılar sağlamaktadır. Bu dinamikler içinde, Elektrikli Araç Rotalama Problemleri (EVRP), geleneksel Araç Rotalama Problemlerinin (VRP) yerini almaya başlamıştır. Klasik araç rotalamada yakıt ikmali göz ardı edilirken, elektrikli araç rotalama problemlerinde şarj istasyonlarının konumu ve uzun şarj süreleri dikkate alınmalıdır. Bu tez çalışmasında elektrikli araç rotalama problemlerinden biri olan Kapasiteli Elektrikli Araç Rotalama Problemi ve Topla Dağıt Elektrikli Araç Rotalama Problemi ele alınmaktadır.  Kapasiteli Elektrikli Araç Rotalama Problemi (CEVRP) için pekiştirmeli öğrenme yöntemlerinden biri olan yeni bir Q-öğrenme algoritması önerilmiştir. Zaman Pencereli Kapasiteli Elektrikli Araç Rotalama Problemi (CEVRPTW) ve Zaman Pencereli Topla Dağıt Elektrikli Araç Rotalama Problemi (EVRP-PDP-TW) için derin pekiştirmeli öğrenme yöntemlerinden biri olan yeni bir Derin Q-Ağı (DQN) algoritması geliştirilmiştir. Bildiğimiz kadarıyla EVRP-PDP-TW problemi için pekiştirmeli öğrenme yaklaşımını kullanan ilk çalışma budur. Ayrıca çalışmada, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Meşelik Kampüsü’ndeki gerçek coğrafi konumlar esas alınarak pekiştirmeli öğrenme yöntemleri için ortam ihtiyacını karşılayacak iki yeni veri seti oluşturulmuştur. Kapasiteli elektrikli araç rotalama problemlerinde kullanılabilecek ESOGU-CEVRPTW veri seti ve topla dağıt elektrikli araç rotalama problemlerinde kullanılabilecek ESOGU-EVRP-PDP-TW veri seti için matematiksel model tarafından elde edilen optimal çözümler sunulmuştur. Geliştirilen algoritmaların performansı, önerilen özgün veri setlerindeki optimal sonuçlarla karşılaştırılmıştır. Deneysel sonuçlar, önerilen Q-öğrenme ve DQN algoritmalarının elektrikli araçların menzil kısıtları ve şarj gereksinimlerini etkin bir şekilde dikkate alarak optimal sonuçlara çok yakın sonuçları oldukça kısa sürede elde ettiğini göstermektedir. Ayrıca, derin pekiştirmeli öğrenme tabanlı algoritmaların eğitim süreci yalnızca bir defa gerçekleştirildiğinden, aynı dağılıma sahip yeni problemlere doğrudan uygulanabilmesi, geleneksel optimizasyon yöntemlerine göre büyük bir avantaj sağlamaktadır. Önerilen algoritmaların sağladığı bu avantajlar lojistik süreçlerinin verimliliği artırmaktadır.