Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Eğitim Bilim. Ens., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MERVE NUR ŞAHAN
Danışman: Ayşe Aypay
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Amaç: Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin akademik çalışmalarındaki akış yaşantılarının, başarı hedef yönelimleri ile yordanma düzeyini belirlemektir. Bu doğrultuda, öğrencilerin akademik bağlamda akış deneyimleri ile başarı hedef yönelim-leri arasındaki ilişkiye yönelik oluşturulan hipotez modelin uygunluğunun test edilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Afyonkarahisar il merkezinde altı farklı lise türünün 9., 10. ve 11. sınıflarına devam etmekte olan 1058'i kadın ve 857'si erkek olmak üzere toplam 1916 lise öğrencisi araştırmaya katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırma kapsamında geliştirilen Akademik Bağlamda Akış Ölçeği ve Başarı Hedef Yönelimleri Ölçeği kullanılmıştır. Hipotez modelde öğrencilerin başarı hedef yönelimleri bağımsız değişken, akış deneyimleri ise bağımlı değişken olarak belirlenmiştir. Verilerin istatistiksel analizi sürecinde, oluşturulan hipotez model yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir. Bulgular: Analiz sonucunda hipotez modele ilişkin elde edilen uyum indeksleri incelenmiş ve modelin veri ile uyum gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Performans hedef yönelimi ile öğrencilerin akademik bağlamda akış deneyimleri arasında bir ilişki bulu-namamıştır. Öğrenme hedef yöneliminin ise akış deneyimini olumlu yönde ve yüksek düzeyde yordadığı bulunmuştur. Sonuç ve Öneriler: Sonuç olarak, öğrencilerin öğrenme hedef yönelimli olma düzeyleri arttıkça akademik çalışmalarını yaparken akış deneyimi yaşama düzeyleri de artmaktadır. Buna karşın, performans hedef yönelimli olmaları olumlu ya da olumsuz bir biçimde akış deneyimiyle ilişki göstermemektedir. Araştırmada elde edilen bulguların, eğitsel rehberlik hizmetlerinde ve eğitim-öğretim planlarının hazırlanmasında kulla-nılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir.