Zenginleştirici metin ve görseller aracılığıyla gerçekleştirilen deyim öğretiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin söz varlığına yansımaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilim. Ens., Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA ÖZTÜRK

Danışman: Pınar Girmen

Özet:

Bu araştırmanın amacı, zenginleştirici metin ve görseller aracılığıyla deyim öğretiminin, öğrenme öğretme sürecine ve ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin söz varlığına yansımalarını öğrenci ürünü olan resimler ve şiirler aracılığıyla betimlemektir. Yöntem: Bu araştırmada, nitel araştırma desenlerinden biri olan eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ağrı merkezde Milli Eğitime bağlı devlet okulunda 2021-2022 yılında öğrenim gören 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı günlüklerinden, öğrenci günlüklerinden, gözlemlerden, yarı yapılandırılmış öğrenci görüşmelerinden ve uygulama sürecinde kullanılan video kayıtlarından yararlanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Bulgular: Zenginleştirici metin ve görsellerin 4.sınıf öğrencilerinin söz varlıklarına yansımalarının araştırıldığı bu çalışmada veri setinden elde edilen bulgular neticesinde iki ana temaya ulaşılmıştır. Bunlardan birincisi öğrenme süreci ana temasıdır. Öğrenme süreci ana temasında; deyim öğretiminde kullanılan zenginleştirilmiş metin ve görsellerin öğrencilerin deyimleri anlama, deyimlerin farkına varma ve söz varlığındaki değişimleri ve gelişimleri incelenmiştir. İkinci ana tema uygulama sürecinin öğrenci ürünlerine yansımalarıdır. Uygulama sürecinin öğrenci ürünlerine yansımaları ana temasında; öğrenci ürünleri, deyimle ilgili öğrenci yaşantıları alt temalarından oluşmaktadır. Deyimle ilgili öğrenci yaşantıları alt temasıyla ilgili "Süreçte öğrenme ve deneyimleme" ile "Önceden bilme ve deneyimleme" kategorileri oluşturulmuştur. Sonuç ve Öneriler: Bu araştırmada deyim öğretiminde kullanılan zenginleştirici metinler ve görsellerin, öğrencilerin söz varlıklarını geliştirdiği ve deyimleri anlamalarına katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Türkçe öğretimi, Söz varlığı, Deyim öğretimi