Tezin Türü: Sanatta Yeterlik
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CANAN SALMAN
Danışman: Fatma Deniz Korkmaz
Özet:
Bu çalışma, biyofilik tasarımın seramik sanatına uyarlanması ve bu bağlamda sürdürülebilirlik kavramının incelenmesini amaçlamaktadır. Özellikle, tohum formlarının estetik ve sembolik potansiyelini kullanarak, insanların doğayla bağ kurması hedeflenmektedir. Çalışmada, antik Yunan filozofu Anaksagoras’ın “tohum arkhesi” kavramı ve Hegel felsefesinin diyalektik yaklaşımı kavramsal çerçeve olarak kullanılmıştır. Bu felsefi bakış açıları, seramik sanatında tohum formlarını kullanarak, doğanın yaratıcılığını, sürekli dönüşümünü ve değişimin kaçınılmazlığının yansıtılmasına olanak sağlamıştır. Deneysel olarak, tohum formlarından ilham alınarak tasarlanan seramik objelerin katılımcılarda doğayla bağlantı kurma ve çevreye duyarlılık geliştirme duygularını önemli ölçüde artırdığı gözlemlenmiştir. Bu bulgunun varlığıyla, biyofilik tasarımın sadece estetik bir deneyim sunmakla kalmadığı, aynı zamanda well-being üzerinde de olumlu etkiler yarattığı görülmektedir.. Doğa ile kurulan bu bağ, insanların stres seviyelerini düşürüp, ruh sağlıklarını iyileştirerek ve genel yaşam kalitesini artırarak well-being kavramına önemli katkılar sağlamaktadır. Çalışmada, seramik üretiminde sürdürülebilirlik ilkelerinin benimsenmesiyle, süreç sanatına dikkat çekilmiştir. Bu durum, hem bireysel hem de toplumsal düzeyde well-being’i destekleyen bir yaklaşım olarak değerlendirilebilir. Sonuç olarak, bu araştırma, biyofilik tasarımın seramik sanatında başarılı bir şekilde uygulanabileceğini ve insan-doğa ilişkisini güçlendirerek well-being kavramını destekleyebileceğini göstermektedir. Çalışma, biyofilik tasarımın sadece bir sanat tekniği değil, aynı zamanda insan ve doğa arasındaki ilişkiyi yeniden hatırlatan ve bireylerin yaşam kalitelerini artıran bir felsefe olduğuna vurgu yapmaktadır.