Okul müdürlerinin zaman kullanımı, zaman yönetimi becerileri ve iş stresleri: Endonezya ve Türkiye örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: LISA WILDA MUMTAHANI

Danışman: Elif Aydoğdu

Özet:

Amaç – Bu araştırmanın amacı müdürlerin zaman kullanımı durumlarını belirleme, zaman yönetimi becerileri ve iş stresi düzeylerini ve aralarındaki ilişkiyi ortaya koyma ve okul ve müdürler ilgili değişkenler bağlamında farklılaşmaları tespit etmedir. Yöntem – Bu çalışma, nicel bir araştırmadır. Araştırmanın verileri Endonezya’nın Aceh ili Banda Aceh İlçesi ile Türkiye’nin Eskişehir ili Odunpazarı ve Tepebaşı ilçerinde yer alan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 173 müdürden toplanmıştır. Araştırmada zaman kullanımı anket soruları, zaman yönetimi becerileri ve iş stresi ölçeği ile veriler toplanmıştır. Bulgular – Bu araştırmada okul müdürlerinin idare, örgüt yönetimi ve ilişkilere fazla zaman harcadığı ve zamanlarının büyük kısmını ofislerinde geçirdikleri ortaya çıkmıştır. Yapılan analizler sonucunda müdürlerin zaman yönetimi becerilerinin iyi düzeyde olduğu (X = 2.08, sık-sık düzeyinde) ve düşük iş stresi (X = 3.5, katılmıyorum) yaşadıkları görülmüştür. Okul müdürlerinin uzun süreli planlama ile iş güvenliği arasında r = -.281, destek arasında r = -.333; kısa süreli planlama ile iş güvenliği arasında r = -.232, destek arasında r = -.174 ilişki bulunmuştur. Sonuç ve Öneriler – Okul müdürlerinin zaman yönetimi becerileri ile iş stresi arasında zayıf ve negatif bir ilişki olup zaman yönetimi becelerinin iş stresini yordadığı tespit etmiştir. Bulgular doğrultusunda uzun ve kısa vadeli planlamanın artırılmasının müdürlerin zaman yönetimi becerilerini geliştirebileceği ve iş stresini azaltabileceği önerilebilir.