Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mekanik Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET ENES ÜNALAN
Danışman: Hakan Erol
Özet:
Literatürde taşıyıcı betonarme elemanların çarpma yüküne karşı davranışları üzerine yapılan çalışmalar bulunsa da bazalt tekstil şeritler ile güçlendirilmiş plaklar üzerine yapılan çalışma sayısı oldukça azdır. Köprü ayaklarına araç çarpması, deniz kenarındaki betonarme yapılarda meydana gelen gemi kazaları, terör saldırıları sonucunda taşıyıcı betonarme elemanlar dinamik yüklere maruz kalmaktadır. Meydana gelen bu dinamik yükler karşısında taşıyıcı elemanlar zarar görmekte ve yapı taşıyıcı sisteminde sorunlar yaşanabilmektedir. Bu yüzden taşıyıcı sistem tasarımı yapılırken elemanlar üzerindeki dinamik yükler de göz önüne alınmalıdır. Tez çalışması kapsamında bazalt tekstil katkılı harç ile güçlendirilmiş plakların çarpma yükü etkisi altındaki davranışının deneysel olarak incelenmesi araştırılmıştır. Çalışma kapsamında 16 adet plak bazalt tekstil şeritler ile güçlendirilmiş 1 adet plak ise referans numune olması için güçlendirilmeden boş bırakılmıştır. Deneyde 1000x1000x80 mm boyutlarında toplam 17 adet plağın ağırlık düşürücü deney aleti ile çarpma yükü etkisi altındaki davranışı incelenmiştir. Bazalt tekstil şeritler plaklara tek ve iki yönde ortagonal, tek ve iki yönde diyagonal ve şerit genişlikleri 50mm ve 100mm olacak şekilde farklı dizilimlerde uygulanmıştır. Plakların 8 tanesine ankraj uygulaması yapılmış ve numuneler üzerindeki etkileri de incelenmiştir. Çalışma kapsamında çarpma yükünün plaklar üzerindeki etkisini ivmeölçer ve potansiyometrik konum algılayıcısı ile numunelerin ivme ve deplasman verileri LabVIEW SignalExpress yazılımı kullanılarak bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Ağırlık düşürücü deney aleti ile numunelerin üzerine düşürülen ağırlık sonrasında plaklarda meydana gelen çatlaklar incelenmiştir. Deneyler sonucunda betonarme plaklarda çatlak sayılarının azaldığı, maksimum deplasmanlarında ve kalıcı deplasmanlarında azalma olduğu gözlemlenmiştir.